Special Pedagogy - full-time master studies (WNP-PS-N-MGR)(in Polish: Pedagogika specjalna - studia jednolite magisterskie stacjonarne) | |
long-cycle programmes full-time programmes, 5 years Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyStudia na kierunku pedagogika specjalna o profilu ogólnoakademickim mają na celu przekazanie absolwentom wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego (nauczyciela, wychowawcy, rehabilitanta, terapeuty, pracującego z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi) oraz pełnienia różnych ról o charakterze edukacyjnym i rehabilitacyjnym w życiu społecznym i kulturalnym. Absolwent studiów dysponować będzie wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, zaburzeń organicznych i dysfunkcji społecznych oraz różnorodnych strategii wspierania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Posiadał będzie umiejętności i kompetencje określone zakresem wybranego modułu kształcenia, odpowiadającego potrzebom rynku pracy i środowiska społecznego oraz aktualnym trendom pedagogiki specjalnej. Zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych zasad transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej. Absolwent nabędzie znajomość języka obcego na poziomie B2+, umożliwiającą samodzielne korzystanie ze specjalistycznej literatury, a także sprawności niezbędne do rozumienia i interpretowania swoistych zagadnień pedagogiki specjalnej, z ukierunkowaniem na efektywne, naukowo uzasadnione rozwiązywanie problemów edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych osób o odmiennym rozwoju. Absolwent pedagogiki specjalnej w zależności od ukończonego modułu kształcenia dysponować będzie teoretyczną, interdyscyplinarną wiedzą oraz profesjonalnym praktycznym przygotowaniem do wykonywania szeregu zawodów w systemie oświaty, opieki zdrowotnej i opieki społecznej. Absolwent jest przygotowany do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych oraz studiach doktoranckich. Moduły: otyflopedagogika z edukacją włączającą, opedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową, opedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną, oterapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych. Perspektywy zawodowe Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna w zakresie pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną nabędzie interdyscyplinarną wiedzę oraz fundamentalne umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do pełnienia ról o charakterze edukacyjnym, rehabilitacyjnym i aktywizującym artystycznie w zakresie pedagogiki osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ponadto, Absolwent nabędzie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie aktywności artystycznej, które pozwolą mu kreować i aplikować szeroki wachlarz twórczych i innowacyjnych oddziaływań specjalistycznych (edukacyjno-wychowawczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych, profilaktycznych i włączających). Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna, w zakresie pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje nauczycielskie do pełnienia roli zawodowej na stanowisku: 1.pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach; 2.nauczyciel i wychowawca – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach specjalnych, w szkołach specjalnych na wszystkich szczeblach edukacyjnych, w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w specjalnych ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych; 3.nauczyciel – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną prowadzący zajęcia z zakresu rewalidacji w placówkach specjalnych i integracyjnych; 4.nauczyciel wspomagający w przedszkolach integracyjnych, w szkołach integracyjnych na wszystkich szczeblach edukacyjnych, w przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, w szkołach z oddziałami integracyjnymi na wszystkich szczeblach edukacyjnych; 5.nauczyciel – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach i szkołach pracujących według koncepcji edukacji włączającej; 6.terapeuta zajęciowy w warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy, domach pomocy społecznej; 7.specjalista ds. organizowania i realizacji różnego rodzaju form pomocy pedagogicznej i terapeutycznej dzieciom, młodzieży i dorosłym osobom z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz ich rodzinom w: -placówkach specjalistycznego poradnictwa (specjalistyczne poradnie, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie psychoterapeutyczne); -placówkach opiekuńczo-wychowawczych (bursy i internaty); -placówkach wsparcia dziennego dla dzieci, młodzieży (świetlice środowiskowe i terapeutyczne, kluby, ogniska wychowawcze); -stowarzyszeniach, fundacjach i innych organizacjach pozarządowych, mediach itp., realizujących programy edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
Qualification awarded:
Access to further studies:
Professional status:
Teaching standards
Learning outcomes for the specialization in Special Education, master studies approved by Resolution No. 60/2020 of the Senat UKSW on 27th April 2020. The study program was established by Resolution No. 60/2020 of the Senat UKSW on 27th April 2020.
Course structure diagram:
Abbreviations used in tables: | |
lect - Lectures cw2 - Classes cl - Classes kon - Conversatorium lek_now - Modern language classes pr - Practice sem - Seminar | e - examination zal - credit zoc - graded credit |
(in Polish) Pedagogika specjalna I rok | ECTS | lect | cw2 | cl | kon | lek_now | pr | sem | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Culture and techniques of study | 1 | 15 | zoc | ||||||
Terms and Pedagogical Classification. Introduction to Pedagogics | 3 | 30 | e | ||||||
History of Educational Thought | 3 | 30 | e | ||||||
History of Educational Thought | 3 | 30 | zoc | ||||||
Philosophical foundations of pedagogy | 4 | 30 | e | ||||||
2 | 15 | zoc | |||||||
2 | 15 | zoc | |||||||
2 | 30 | zoc | |||||||
Special education | 3 | 30 | e | ||||||
Special education | 3 | 30 | zoc | ||||||
4 | 30 | e | |||||||
4 | 30 | zoc | |||||||
First aid | 1 | 15 | zoc | ||||||
4 | 30 | e | |||||||
2 | 15 | zoc | |||||||
Theoretical bases of education | 4 | 30 | e | ||||||
2 | 15 | zoc | |||||||
3 | 30 | e | |||||||
2 | 30 | zoc | |||||||
2 | 15 | zoc | |||||||
Special education | 3 | 15 | e | ||||||
Special education | 3 | 15 | zoc | ||||||
2 | 30 | zoc | |||||||
4 | 30 | zoc | |||||||
2 | 30 | zoc | |||||||
General pedagogy | 3 | 30 | e | ||||||
3 | 30 | e | |||||||
4 | 60 | zoc | |||||||
Academic Polish for foreigners1 | |||||||||
Total: | 78 | 360 | 285 | 30 | 60 |
1 - Obligatory subject only for foreign students ects=6 lect=60h (1-2 sem.)
(in Polish) Pedagogika specjalna II rok | ECTS | lect | cw2 | cl | kon | lek_now | pr | sem | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Intellectual property protection | 1 | 15 | 15 | zoc | |||||
Social Psychology | 3 | 30 | e | ||||||
Pedagogy of adults and older people | 4 | 30 | e | ||||||
Multimedia in Education | 3 | 15 | zoc | ||||||
General didactics | 3 | 30 | e | ||||||
Theoretical foundations of inclusive and inclusive education | 4 | 30 | e | ||||||
Psychopedagogical Diagnosis of Educational Special Needs | 4 | 30 | zoc | ||||||
Social Competencies of a Teacher and Communication Training | 3 | 30 | zoc | ||||||
Psychology of education and upbringing | 4 | 30 | e | ||||||
Psychology of eductaion | 2 | 15 | zoc | ||||||
Social pedagogy | 3 | 30 | e | ||||||
Special didactics | 4 | 30 | e | ||||||
Special didactics | 4 | 30 | zoc | ||||||
Practices I | 3 | 30 | zoc | ||||||
Resocialization Pedagogy | 3 | 30 | e | ||||||
Resocialization Pedagogy | 3 | 30 | zoc | ||||||
Basics of work in the school environment | 3 | 15 | zoc | ||||||
School pedagogue work methodology | 3 | 30 | zoc | ||||||
Activating methods in individual and group work | 2 | 15 | zoc | ||||||
Constructing scenarios for group activities social skills training | 3 | 15 | zoc | ||||||
Tutoring and supervision in the work of a pedagogue | 3 | 30 | zoc | ||||||
4 | 60 | zoc | |||||||
2 | e | ||||||||
Physical education | 0 | 60 | zal | ||||||
Academic Polish for foreigners1 | |||||||||
Total: | 71 | 255 | 300 | 30 | 60 | 30 |
1 - Obligatory subject only for foreign students ects=6 lect=60h (1-2 sem.)
(in Polish) Pedagogika specjalna IV rok w zakresie pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową | ECTS | lect | cw2 | cl | kon | lek_now | pr | sem | exam |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Methods of Education in Diverse Groups III – Educational Partnership: Student – Teacher – Parent – Institutions- Local Community | 3 | 30 | zoc | ||||||
Organization of Inclusive Education | 3 | 30 | zoc | ||||||
Comparative Education | 3 | 30 | e | ||||||
Diagnosis in Resocialization | 3 | 30 | e | ||||||
Diagnosis in Resocialization | 2 | 15 | zoc | ||||||
Sociotherapy | 3 | 30 | zoc | ||||||
Resocialization in Open Community | 3 | 20 | e | ||||||
Addiction conditions and therapy | 3 | 30 | e | ||||||
Social and intercultural animation | 3 | 30 | e | ||||||
3 | 30 | zoc | |||||||
3 | 30 | zoc | |||||||
Creative resocialization methods | 3 | 15 | zoc | ||||||
3 | 15 | e | |||||||
3 | 30 | zoc | |||||||
6 | 120 | zoc | |||||||
2 | 30 | zoc | |||||||
2 | 30 | zoc | |||||||
Total: | 51 | 125 | 210 | 30 | 120 | 60 |