Theoretical foundations of inclusive and inclusive education WNP-PS-INT
1. Inclusion, segregation - inclusive education
2. The essence of the word - between tolerance and inclusion
3. Aleksander Hulek - rehabilitation pedagogy, forms and degrees of integration
4. Tolerance. Tolerance limits. Traditions of tolerance
5. Human and minority rights
6. Acceptance. Model of the evolution of the attitude towards the Stranger / Other
7. History of educational changes
8. Inclusive education - basic assumption
9. What conditions inclusion. Changes taking place in the number of residents of special centers
10. Types of exclusion.
11. The place of a family with a disabled child - a child with autism
12. What's missing. Inclusion in your theory
13. Inkluzja Oil Partner (Slovakia), Norrby Välle (Sweden), Bastoy Prison (Norway), U Pana Cogito (Poland)
14. Social and professional activation of mentally ill people by working in a boarding house.
15. Summary of the classes
Term 2022/23_Z:
1. Inclusion, segregation - inclusive education |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
The student knows and understands:
W1: issues related to the nomenclature and classification of diagnostic techniques (K_W01).
W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02),
W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03).
Assessment criteria
Basics of passing:
- Participation in classes (at least 80%);
- Activity proving the knowledge of the subject literature - W2, W4, U2, U3
Passing the written exam - W1, W2, U2, U3
ndst - less than 60%;
dst– 60% -68%;
dst plus - 69% -77%;
db - 78% -85%;
db plus - 86% -90%;
Bibliography
Bogucka J. (1994) Wychowanie i nauczanie integracyjne, materiały dla nauczyciela. Warszawa. CMPPP.
Kościelska M., Bogucka J. (1997) Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia. Warszawa. CMPPP.
Wyczesany J. red. (2005) Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: "Impuls„.
Błeszyński J. (2010) Belgijski system edukacji jako przykład wielojęzykowego, wielokulturowego i dopasowującego się do potrzeb emigracji (byłych kolonii) i imigracji ludności. Kultura i Edukacja, Szczegóły: nr 3 (77): s. 109-121.
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk, 2004.
Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1997.
Chojnacki R., Wesołowska H., Zaufal K. (red.), Tolerancja, „Znak” 2002.
Korab-Karpowicz W. J., Historia filozofii politycznej, Marek Drzewiecki, Kęty, 2010.
Legutko R., Tolerancja, Rzecz o surowym państwie, prawie natury, miłości i sumieniu, Wydawnictwo „Znak” Kraków 1997.
Haring B., Salvodi V., Tolerancja, Rozważania nad etyką solidarności i pokoju, „Verbinum”, Warszawa 200r.
Podgórska-Jachnik D., Na spotkanie z Innym w procesie integracji edukacyjnej [w:] red. n. B. Jachimczak, B. Olszewska, D. Podgórska-Jachnik, Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu, SATORI, Łódź, 2007.
Witkowski L., Edukacja i humanistyka, Warszawa, 2000.
DOWODY NA ZWIĄZEK EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ Z WŁĄCZENIEM SPOŁECZNYM. Końcowy raport podsumowujący European Agency for Special Needs and Inclusive Education 2018
G L O B A L N Y R A P O R T D O T Y C Z Ą C Y M O N I T O R O W A N I A E D U K A C J I 2021 E U R O P A Ś R O D K O W O - W S C H O D N I A ,
K A U K A Z I A Z J A Ś R O D K O W A Włączenie i edukacja: WSZYSCY TO WSZYSCY, Opublikowany w roku 2021 przez United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization Network of Education Policy Centers
oraz Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej
Term 2021/22_Z:
Bogucka J. (1994) Wychowanie i nauczanie integracyjne, materiały dla nauczyciela. Warszawa. CMPPP. |
Term 2022/23_Z:
Bogucka J. (1994) Wychowanie i nauczanie integracyjne, materiały dla nauczyciela. Warszawa. CMPPP. |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: