Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiegoi w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Pozostałe studia > Teologia > Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna - studia jednolite magisterskie stacjonarne

Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna - studia jednolite magisterskie stacjonarne (WT-DNK-N-MGR)

jednolite studia magisterskie
stacjonarne, 5-letnie
Język: polski

Na kierunku teologia prowadzone są jednolite studia magisterskie, dzięki którym student zdobywa gruntowną wiedzę teologiczną opartą na Objawieniu i źródłach patrystycznych. Jest także zaznajamiany z podstawami wiedzy humanistycznej, zwłaszcza z zakresu filozofii, i społecznej, mieszczącej się w kanonie wykształcenia teologicznego. Student jest przygotowywany do pracy duszpasterskiej oraz do pracy w kościelnych i świeckich instytucjach i ośrodkach zajmujących się profilaktyką społeczną oraz świadczeniem usług edukacyjno-kulturalnych i wychowawczych. Student poznaje język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, z umiejętnością posługiwania się słownictwem właściwym teologii.

Nasze studia przygotowują studenta do pracy w różnych kierunkach zawodowych. Jest on zdolny do podjęcia pracy:

  • w szkolnictwie w charakterze nauczyciela religii, w parafii zaś jako katecheta – po uzyskaniu uprawnień do nauczania religii i po ukończeniu specjalności nauczycielsko-katechetycznej
  • w instytucjach organizujących i animujących ruch pielgrzymkowy i turystyczny na terenie krajów biblijnych – po ukończeniu specjalności „turystyka krajów biblijnych”

a) Wiedza

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • posiada wiedzę teologiczną opartą na Objawieniu i źródłach patrystycznych
  • zaznajomiony jest z podstawami wiedzy humanistycznej (zwłaszcza z zakresu filozofii) i społecznej, mieszczącej się w kanonie wykształcenia teologicznego
  • ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, zwłaszcza w zakresie nauk biblijnych, teologii systematycznej, historii Kościoła
  • ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
  • zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
  • zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia
  • ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego
  • ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi
  • rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii
  • posiada wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej
  • rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
  • ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania chrześcijańskich ruchów pielgrzymkowych oraz sposobu organizowania ruchu pielgrzymkowego
  • ma elementarną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego

b) Umiejętności

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • analizuje, ocenia informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i na tej podstawie formułuje krytyczne sądy z uwzględnieniem wiedzy teologicznej
  • formułuje problemy badawcze, dobiera metody i narzędzia służące ich rozwiązaniu
  • analizuje teksty filozoficzne, biblijne i teologiczne, dokonuje syntezy, przedstawiając oryginalne rozwiązanie złożonych problemów
  • interpretuje podstawowe źródła teologiczne z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych
  • samodzielne zdobywa wiedzę w sposób systematyczny i uporządkowany
  • integruje wiedzę z różnych subdyscyplin teologii
  • krytycznie analizuje i interpretuje różne poglądy teologiczne światopoglądy w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania społecznego
  • merytorycznie argumentuje, prowadzi merytoryczną dyskusję na temat zagadnień teologicznych i życia Kościoła
  • formułuje opinię krytyczną o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej w różnych formach i w różnych mediach
  • interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne
  • posługuje się normami, regułami etyczno-moralnymi w celu rozwiązania problemów
  • nawiązuje współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej
  • twórczo włącza się z działalność ewangelizacyjną, pastoralną, katechetyczną
  • popularyzuje wiedzę o teologii oraz o wytworach kultury chrześcijańskiej
  • konstruuje i prawidłowo interpretuje przekazy komunikacyjne
  • organizuje i obsługuje ruch pielgrzymkowy

c) Kompetencje społeczne

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • ma świadomość własnej dojrzałości osobowej i nabytej wiedzy oraz umiejętności
  • rozumie potrzebę intelektualnej i duchowej formacji
  • współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role
  • ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumiem potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów
  • identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne
  • ma świadomość indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury i dziedzictwa chrześcijańskiego
  • uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami
  • jest kompetentnym przewodnikiem grup pielgrzymkowych i turystycznych po krajach biblijnych

Przyznawane kwalifikacje:

magisterium

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe i doktoranckie

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent posiada gruntowną wiedzę teologiczną opartą na Objawieniu i źródłach patrystycznych. Zaznajomiony jest z podstawami wiedzy humanistycznej, zwłaszcza z zakresu filozofii i nauk społecznych, mieszczącej się w kanonie wykształcenia teologicznego. Posiada kwalifikacje merytoryczne wraz z przygotowaniem pedagogicznym do nauczania religii we wszystkich typach szkół na mocy Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z 31.05.2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) § 1 pkt 2, § 2 pkt 1, a także Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r., poz. 131).

Warunki przyjęcia

świadectwo dojrzałości oraz pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Standardy nauczania

Efekty kształcenia dla kierunku teologia zatwierdzone uchwałą nr 112/2013 Senatu UKSW z dnia 27 czerwca 2013 r. Program studiów określono Uchwałą nr 856-2012/2013 Rady Wydziału Teologicznego z dnia 30 września 2013 r. z późniejszymi zmianami.

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
kon - Konwersatorium
lek_sta - Lektorat języków starożytnych
sem - Seminarium
szk - Szkolenie
e - Egzaminacyjny
kol - Kolokwium końcowe
zal - Zaliczenie
zoc - Zaliczenie na ocenę
Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna I rokECTSwykćwkonlek_stasemszkzal
Aktualność dziedzictwa Kardynała Stefana Wyszyńskiego1 lub 3zoc
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy*zal
Etyka230kol
Psychologia rozwojowa230kol
Psychologia ogólna230kol
Wprowadzenie do Pisma św.5 lub 330e
Historia myśli pedagogicznej430e
Historia myśli pedagogicznej430e
Logika11515kol
Pedagogika specjalna2 lub 3e
Pedagogika ogólna2 lub 330kol
Psychologia rozwojowa1kol
Psychologia rozwojowa1kol
Geografia, archeologia i historia biblijna4kol
Historia filozofii nowożytnej i współczesnej3 lub 430e
Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej3 lub 430e
Język łaciński1zal
Język łaciński130kol
Liturgika fundamentalna330e
Patrologia3 lub 54515e
Technologia informacyjna1 lub 230kol
Teoria poznania2 lub 330e
Wprowadzenie w chrześcijaństwo2 lub 330kol
Historia Kościoła w średniowieczu230kol
Historia Kościoła w starożytności230kol
Liturgika - fundamentalna, sakramenty2 lub 330e
Wszystkie przedmioty językowe1TODOTODOTODO
Inne1TODOTODOTODO
Razem:305106030

1 - TODO: Opisz słownie wymagania lub usuń ten przypis, jeśli wymagania są zrozumiałe bez opisu. Skorzystaj z komentarzy niżej.

Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna II rokECTSwykćwkonlek_stasemszkzal
Antropologia katechetyczna2 lub 3e
Biblia w katechezie2 lub 3kol
Historia myśli pedagogicznej430e
Katechetyka dorosłych2 lub 330kol
Katechetyka fundamentalna330e
Teologia moralna fundamentalna0zal
Dydaktyka katechetyczna230kol
Emisja głosu230kol
Katecheza – liturgia – Kościół3 lub 230kol
Język łaciński130kol
Język łaciński2e
Stary Testament - księgi historyczne4 lub 330e
Stary Testament - Pięcioksiąg4e
Teologia dogmatyczna - Bóg Jedyny, Trójca Święta, stworzenie3 lub 4 lub 230e
Nowy Testament - Ewangelie synoptyczne2 lub 3e
Teologia fundamentalna3 lub 2 lub 130e
Teologia fundamentalna230kol
Teologia moralna fundamentalna33015e
Język łaciński1zal
Język łaciński2 lub 1e
Propedeutyka pracy naukowej2zal
Historia Kościoła w nowożytności230kol
Historia Kościoła we współczesności230kol
Wszystkie przedmioty językowe1TODOTODOTODO
Zajęcia Wychowania Fizycznego1TODOTODOTODO
Inne1TODOTODOTODO
Razem:303604530

1 - TODO: Opisz słownie wymagania lub usuń ten przypis, jeśli wymagania są zrozumiałe bez opisu. Skorzystaj z komentarzy niżej.

Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna III rokECTSwykćwkonlek_stasemszkzal
Katechetyka dorosłych2 lub 330kol
Metodyka katechetyczna230kol
Teologia dogmatyczna - sakramentologia330e
Katechetyka dzieci1 lub 3 lub 21515kol
Stary Testament – księgi prorockie3 lub 2e
Teologia dogmatyczna - chrystologia, soteriologia330e
Teologia dogmatyczna - sakramentologia2 lub 330kol
Teologia pastoralna2 lub 330e
Rok liturgiczny115 lub 30kol
Inne1TODOTODOTODO
Razem:916545

1 - TODO: Opisz słownie wymagania lub usuń ten przypis, jeśli wymagania są zrozumiałe bez opisu. Skorzystaj z komentarzy niżej.

Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna IV rokECTSwykćwkonlek_stasemszkzal
Język hebrajski (biblijny)1 lub 2 lub 1,530 lub 60kol
Dydaktyka katechetyczna4 lub 730zal
Nowy Testament - pisma Janowe i listy katolickie230e
Ewangelia i Tradycja (okres patrystyczny)3e
Geografia, topografia i historia krajów biblijnych (Syro-Palestyna)3 lub 21515kol
Philosophy of Science-Fiction4e
Kościół katolicki na świecie i w Polsce2kol
Cele, treści i zadania katechezy dorosłych3e
Historical Jesus4e
Deuterokanoniczne Księgi Starego Testamentu230kol
Teologia moralna życia społecznego5 lub 3 lub 4e
Liturgika – sakramenty330e
Język w katechezie3e
Antropologiczno-dogmatyczne aspekty pojednania i pokuty3e
Konwersatorium biblijne1kol
Katecheza – liturgia – Kościół3 lub 230kol
Recovering Israel's Theology in the New Testament4e
Katecheta w służbie parafii i szkole2kol
Stary Testament - Psalmy i Księgi Mądrościowe530e
Katechetyka dorosłych2 lub 330kol
Egzegeza Mk 143e
Visual hermeneutics. Interpretation of the Gospel through art4e
Prawo oświatowe230kol
Conscience in moral decisions making3kol
Mediatyzacja życia społecznego3e
Historia katechizmu2kol
Omówienie praktyk i praktyki w szkole1 lub 230zal
Razem:58195453030
Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna V rokECTSwykćwkonlek_stasemszkzal
Dialog pastoralny3e
Teoria i praktyka teologii pastoralnej3e
Pobożność ludowa3e
Antropologiczno-dogmatyczne aspekty pojednania i pokuty3e
Razem:12

Kwalifikacja - nowa matura:

Wymagany przedmiotPrzelicznik dla poziomu
język polski - część pisemna podstawowy
albo rozszerzony
p1 = 0,15
p1 = 0,20
język obcy nowożytny - część pisemna podstawowy
albo rozszerzony
p2 = 0,08
p2 = 0,10
rozmowa kwalifikacyjnap3 = 0,50
przedmiot do wyboru* podstawowy
albo rozszerzony
p4 = 0,15
p4 = 0,20

* uwzględniany jest jeden z przedmiotów wskazany przez kandydata spośród zestawu: geografia, historia, WOS, matematyka, język łaciński i kultura antyczna, filozofia.

Dla kierunku teologia zakres rozmowy kwalifikacyjnej obejmuje wiadomości o Piśmie św., wierze i historii Kościoła oraz moralności katolickiej.

Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:

W = p1 * W1 + p2 * W2 + p3 * W3 + p4 * W4

gdzie:

  • W1 – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka polskiego (część pisemna),
  • W2 – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego (część pisemna),
  • W3 – punktacja otrzymana z rozmowy kwalifikacyjnej (wyrażona w skali 0-100),
  • W4 – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z przedmiotu do wyboru (część pisemna),
    • p1 – przelicznik dla poziomu z języka polskiego,
    • p2 – przelicznik dla poziomu z języka obcego,
    • p3 – przelicznik dla rozmowy kwalifikacyjnej,
    • p4 – przelicznik dla poziomu z przedmiotu do wyboru.

Kwalifikacja - stara matura:

Sposób przeliczania starej matury na punkty:

Matura po 1991 roku
ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %

Matura do 1991 roku
ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 40 %

Wymagany przedmiot

Rodzaj egzaminu

Przelicznik

język polski

część pisemna

p1 = 0,18

część ustna

p= 0,12

język obcy nowożytny

część ustna

albo ocena końcoworoczna**

p3 = 0,10

p3 = 0,05

rozmowa kwalifikacyjna

p= 0,50

przedmiot do wyboru: geografia, historia, WOS, matematyka, język łaciński

część pisemna

albo ocena końcoworoczna**

p5 = 0,10

p5 = 0,05

** ocena końcoworoczna uwzględniana tylko wtedy, gdy kandydat nie zdawał przedmiotu.

Zakres rozmowy kwalifikacyjnej:
wiadomości o Piśmie św., wierze i historii Kościoła oraz moralności katolickiej

Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:

W = p1W1 + p2W2 + p3W3 + p4W4+ p5W5

gdzie:

W1 - liczba punktów z języka polskiego (pisemnego) po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W2 - liczba punktów z języka polskiego (ustnego) po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W3 - liczba punktów z języka obcego (ustnego), bądź punktów za ocenę końcoworoczną, jeśli kandydat nie zdawał języka obcego (ustnego) na maturze po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W4 – punktacja otrzymana z rozmowy kwalifikacyjnej (wyrażona w skali 0-100)
W5 - liczba punktów z przedmiotu do wyboru (pisemnego), bądź punktów za ocenę końcoworoczną z tego przedmiotu, jeśli kandydat nie zdawał go na maturze po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej)
p1 – przelicznik dla części pisemnej z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla części ustnej z języka polskiego,
p3 – przelicznik dla części ustnej z języka obcego, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej,
p4 – przelicznik dla rozmowy kwalifikacyjnej
p5 – przelicznik dla części pisemnej z przedmiotu do wyboru, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej z tego przedmiotu.

Kwalifikacja - matura zagraniczna:

1. Kandydaci  na studia stacjonarne I stopnia oraz jednolite studia magisterskie z maturą uzyskaną za granicą – zarówno obywatele polscy, jak i cudzoziemcy – podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad obowiązujących kandydatów, którzy zdali tzw. „nową maturę”, o ile wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym pozwalają na przeliczenie na punkty, tj. tylko wówczas, gdy kandydat zdawał na maturze zagranicznej zestaw przedmiotów, który jest wystarczający dla kandydata zdającego w Polsce egzamin maturalny do ubiegania się 
o przyjęcie na określony kierunek studiów, z zastrzeżeniem ust. 2. Przeliczenie punktacji z przedmiotów zawartych na świadectwie maturalnym (zagranicznym) następuje według tabel:

Skala ocen stosowana w Ukrainie

Skala ocen stosowana w Białorusi

Skala ocen „nowej matury”

                                  12

10

100

11

9

90

10

8

80

9

7

70

8

6

60

7

5

50

6

4

40

5

3

30

Świadectwo maturalne uzyskane w Austrii, Niemczech, Czechach, Słowacji

Ocena na świadectwie maturalnym

Skala ocen polskiej 
„nowej matury”

Skala 1 - 5

Skala 1 – 6

1

1

100

2

2

80

3

3

55

4

4

30

5

5 – 6

0

Świadectwo maturalne uzyskane na Litwie

Poziom A
Oceny

Skala ocen polskiej 
„nowej matury”

10

100

9

90

8

80

7

70

6

60

5

50

4

40

Świadectwo maturalne uzyskane w USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii

USA, Wielka Brytania

Irlandia

Oceny

Skala ocen polskiej 
„nowej matury”

Poziom HL Oceny

Skala ocen polskiej 
„nowej matury”

A, A+, A*

100

A1

100

A-

94

A2

94

B+

87

B1

88

B

80

B2

82

B-

75

B3

76

C+

67

C1

70

C

60

C2

64

C-

54

C3

58

D+

46

D1

52

D

40

D2

46

D-

33

D3

40

E

25

Świadectwo maturalne uzyskane w Kazachstanie, Rosji, Szwecji

Ocena na świadectwie

Skala ocen polskiej 
„nowej matury”

Skala 5-2

Skala 5 -1

Skala literowa

Od 2010 r.

Od 2011 r.

5

5

MVG

A

100

B

85

4

4

VG

C

70

D

55

3

3

G

E

40

2

2-1

IG

F

0

Świadectwo maturalne uzyskane we Francji

Oceny

Skala ocen polskiej 
„nowej matury”

20

100

19

94

18

87

17

80

16

74

15

67

14

60

13

54

12

46

11

40

10

33

Dla świadectw maturalnych z pozostałych krajów do obliczenia wyniku rekrutacyjnego stosuje się proporcję.

2. W przypadku, gdy przedmiotem wymaganym w rekrutacji na dany kierunek jest język polski, odpowiednikiem na świadectwie maturalnym uzyskanym za granicą jest język ojczysty dla kraju wydania świadectwa.

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym:

  • KONKURSÓW: „Myśli Jana Pawła II”, „Księga nad Księgami- recytujemy Biblię”- trzech laureatów, „Epoka Prymasa Tysiąclecia” - trzech laureatów; konkursu wiedzy biblijnej „Civitas Chrystiana”
  • OLIMPIAD: chemicznej, historycznej, literatury i jęz. polskiego, geograficznej i nautologicznej, jęz. niemieckiego, francuskiego, angielskiego, łacińskiego, fizycznej, matematycznej, teologii katolickiej, misyjnej olimpiady znajomości Afryki, wiedzy o rodzinie.