Antropologia katechetyczna WT-DNK-ANK
1. Antyczna myśl antropologiczna (filozofia, teologia, pedagogika)
2. Spór o człowieka - współczesne koncepcje antropologiczne
3. Antropologia biblijna
4. Chrześcijańska myśl antropologiczna
5. Etapy rozwoju człowieka (od poczęcia do śmierci)
6. Człowiek istotą wolną i zdolną do rozwoju (płaszczyzny rozwoju człowieka)
7. Człowiek istotą słabą i grzeszną
8. Rodzina, wspólnota i naród w życia człowieka (społeczna natura człowieka)
9. Człowieka istotą religijną? wierzącą?
10. Potrzeba autorytetów
11. Wartości w życiu człowieka
12. Cielesność i kult witalności
13. Duchowość człowieka
14. Człowieka a kultura i media
15. Problem cierpienia i umierania w życiu człowieka
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: student potrafi określić podstawowe założenia chrześcijańskiej koncepcji człowieka;
EK 2: student potrafi porównać ze sobą różne koncepcje człowieka;
EK 3: student ma rozeznanie w specyfice rozwoju ludzkiego od dzieciństwa po wiek dojrzały;
EK 4: student odróżnia różne aspekty rozwoju człowieka i umie opisać, na czym polega rozwój duchowy;
EK 5: student potrafi korelować program nauczania z możliwościami i potrzebami rozwojowymi uczniów;
EK 6: student potrafi identyfikować w ramach procesu dydaktycznego główne zagrożenia i problemy ucznia;
EK 7: student ma rozeznanie we współczesnych prądach kulturowych.
Efekt kształcenia 1. Student „określa podstawowe założenia chrześcijańskiej koncepcji człowieka”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji człowieka;
Dst (3): potrafi podać definicję człowieka i ją wyjaśnić;
Db (4): precyzyjnie prezentuje wybrane koncepcje człowieka i omawia ich konsekwencje;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje wybrane koncepcje człowieka, omawia ich konsekwencje i odnosi do antropologii chrześcijańskiej.
Efekt kształcenia 2. Student „porównuje ze sobą różne koncepcje człowieka;”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów różnych koncepcji człowieka;
Dst (3): poprawnie przybliża wybrane przez siebie koncepcje człowieka i wskazuje występujące w nich różnice”;
Db (4): precyzyjnie opisuje wskazane koncepcje antropologiczne i omawia występujące w nich podobieństwa i różnice;
Bdb (5): precyzyjnie opisuje wskazane koncepcje antropologiczne, omawia występujące w nich podobieństwa i różnice oraz dokonuje ich oceny z punktu widzenia teologii
Efekt kształcenia 3. Student „rozeznaje w specyfikę rozwoju ludzkiego od dzieciństwa po wiek dojrzały”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowe etapy rozwoju człowieka;
Dst (3): poprawnie wymienia etapy rozwoju człowieka;
Db (4): precyzyjnie opisuje etapy rozwoju człowieka i wskazuje na potrzeby wychowawcze;
Bdb (5): precyzyjnie opisuje etapy rozwoju człowieka, wskazuje na właściwe im potrzeby wychowawcze oraz identyfikuje potencjalne zagrożenia rozwojowe;
Efekt kształcenia 4. Student „odróżnia różne aspekty rozwoju człowieka i umie opisać, na czym polega rozwój duchowy”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych aspektów rozwoju człowieka;
Dst (3): prawidłowo określa podstawowe aspekty rozwoju człowieka;
Db (4): precyzyjnie opisuje wybrane aspekty rozwoju człowieka i omawia występujące pomiędzy nimi zależności;
Bdb (5): precyzyjnie opisuje wybrane aspekty rozwoju człowieka, omawia występujące pomiędzy nimi zależności oraz ich wpływ na jego rozwój duchowy.
Efekt kształcenia 5. Student „potrafi korelować program nauczania z możliwościami i potrzebami rozwojowymi uczniów”.
Ndst (2): nie potrafi podać przykładów potrzeb rozwojowych człowieka;
Dst (3): podaje przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i ogólnie je charakteryzuje;
Db (4): opisuje wskazane przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i odnosi je do założeń programu nauczania religii;
Bdb (5): analizuje wskazane przykłady potrzeb rozwojowych człowieka i wyjaśnia, jak mogą być zaspokajane w oparciu o programu nauczania religii.
Efekt kształcenia 6. Student „identyfikuje w ramach procesu dydaktycznego główne zagrożenia i problemy ucznia”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać kilku przykładów zagrożeń dla rozwoju ucznia
Dst (3): potrafi wskazać przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia i je ogólnie charakteryzuje;
Db (4): wskazuje przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia, ogólnie je charakteryzuje i proponuje rozwiązania dydaktyczne służące ich przepracowaniu;
Bdb (5): wskazuje przykłady zagrożeń dla rozwoju ucznia, precyzyjnie je opisuje i projektuje program dydaktyczny zmierzający do rozwiązania zaistniałego problemu.
Efekt kształcenia 7. Student ma rozeznanie we współczesnych prądach kulturowych.
Ndst (2): nie potrafi wymienić głównych prądów kulturowych;
Dst (3): wymienia główne prądy kulturowe i je ogólnie omawia;
Db (4): opisuje główne prądy kulturowe i je ocenia;
Bdb (5): opisuje wskazane prądy kulturowe, ocenia je i potrafi wykorzystać dla promowania wartości chrześcijańskich.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach (zdalnych): dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę
- egzamin końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Literatura
K. Trojan, Antropologia w służbie formacji, w: Czy dzisiaj można formować bez psychologii, WAM 2002; 87-96.
J. Kupczak, W stronę wolności. Szkice o antropologii Karola Wojtyły, Kraków 1999.
T. Niemirowski, Od poczęcia do przebóstwienia, Płock 2008.
M. Śnieżyński (red.), Struktury pedagogiczne w katechezie, Kraków 2001.
K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2007.
M. Chomczyńska-Miliszkiewicz, D. Pankowska, Polubić szkołę, Warszawa 1995.
C. Walesa, Rozwój religijności człowieka, t.1, Lublin 2005.
A.J. Nowak, Psychologia eklezjalna, Lublin 2005.
F. Bowie, Antropologia religii, Kraków 2008.
P. Walczak, Wychowanie jako spotkanie, Kraków 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: