Omówienie praktyk i praktyki w szkole WT-DTE-OPP
1. Teoretyczne aspekty praktyk i obserwacji lekcji w szkole.
2. Regulamin i procedury praktyk studenckich w UKSW.Regulamin praktyk katechetyczno-pedagogicznych w WT UKSW
3. Dokumentacja praktyk
4. Zasady uczestnictwa w obserwacji lekcji. Forma sprawozdań z praktyk
5. Zasady tworzenia konspektów. Tworzenie przykładowych konspektów
6. Jak oceniać lekcję religii? Elementy oceny lekcji religii
7. Czynniki decydujące o dobrym przygotowaniu do praktyk. Zadania i praca wykonywana przez studenta w czasie praktyk
8. Czynności nauczyciela i czynności uczniów
9. Obserwacja nauczyciela
10 Obserwacja uczniów
11 Komunikacja w procesie kształcenia
12. Budowanie relacji w zespole klasowym
13. Dyscyplina na lekcji
14. Rola wymagań w procesie kształcenia
15. Ewaluacja i autoewaluacja
16-30 omawianie praktyk w szkole
Metody oceny: obecność na ćwiczeniach, ocena jakości prowadzonych lekcji;
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1- opisuje ścieżkę awansu zawodowego i formacji permanentnej nauczyciela religii;
EK2 – wskazuje współczesne problemy katechetyczne i sposoby ich rozwiązania;
EK3 – ocenia przydatność dostępnych metod i form doskonalenia zawodowego w kontekście pracy katechety;
EK4 – określa cele własnego rozwoju zawodowego w kontekście wymiarów formacji katechety (być, wiedzieć, umieć działać) i zakres ich realizacji;
EK5 – charakteryzuje działania katechety w zakresie planowania rocznego, semestralnego i do danej jednostki;
EK6 – projektuje własną działalność katechetyczną z uwzględnieniem współpracy środowisk.
Kryteria oceniania
W zakresie EK1 student na ocenę:
2 – błędnie opisuje ścieżkę awansu zawodowego i formacji permanentnej katechety;
3 – wylicza stopnie awansu zawodowego i możliwości formacji permanentnej katechety;
4 – opisuje awans zawodowy nauczycieli i podaje zasady formacji permanentnej katechety;
5 – opisuje awans zawodowy katechety oraz formację permanentną katechety zakładaną przez diecezjalny referat katechetyczny wzbogacając je o propozycje samokształcenia.
W zakresie EK2 student na ocenę:
2 – nie podaje żadnego problemu katechetycznego i jego rozwiązania;
3 – przytacza omawiane na zajęciach problemy katechetyczne;
4 – przytacza niektóre omawiane na zajęciach problemy katechetyczne i ich propozycje rozwiązania;
5 – przytacza problemy katechetyczne znane z różnych źródeł ich rozwiązania wraz z autorskimi propozycjami.
W zakresie EK3 student na ocenę:
2 – niepoprawnie ocenia przydatność metod i form doskonalenia zawodowego katechety;
3 – przytacza niektóre podane na zajęciach metody i formy doskonalenia zawodowego katechety;
4 – przytacza wszystkie metody i formy doskonalenia zawodowego katechety omówione na zajęciach;
5 – omawia metody i formy doskonalenia zawodowego katechety podane na zajęciach i wzbogaca je o autorskie propozycje.
W zakresie EK4 student na ocenę:
2 – błędnie określa cele rozwoju katechetycznego i wymiary formacji katechety;
3 – wylicza wymiary formacji katechety i formułuje trzy cele rozwoju zawodowego;
4 – omawia wymiary formacji katechety przyporządkowując każdemu z nich dwa cele rozwoju zawodowego;
5 - omawia wymiary formacji katechety przyporządkowując każdemu z nich więcej niż dwa cele rozwoju zawodowego i określa zakres ich realizacji.
W zakresie EK5 student na ocenę:
2 – nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy nt. planowania katechetycznego;
3 – wylicza rodzaje planowania katechetycznego;
4 – omawia rodzaje planowania katechetycznego podane na zajęciach;
5 – omawia rodzaje planowania katechetycznego i argumentuje zasadność każdego z nich.
W zakresie EK6 student na ocenę:
2 – błędnie projektuje własną działalność katechetyczną;
3 – projektuje własną działalność katechetyczną w sposób znany z zajęć;
4 – projektuje własną działalność katechetyczną i współpracę środowisk w sposób znany z zajęć;
5 – projektuje własną działalność katechetyczną i współpracę środowisk w sposób znany z zajęć wzbogacony o własne propozycje.
Udział w zajęciach obowiązkowy, dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze; ocenie podlega praca bieżąca studenta i prace etapowe przewidziane w danym cyklu.
Praktyki zawodowe
Praktyki katechetyczno-pedagogiczne - 35 godzin w szkole podstawowej (15 godz. obserwacji i 20 godz. prowadzonych lekcji); 35 godzin w szkole ponadpodstawowej (15 godz. obserwacji i 20 godz. prowadzonych lekcji) - udokumentowane i pozytywnie zaliczone
Literatura
Literatura podstawowa
Długosz A., Jak przygotowywać i oceniać katechezę : elementy dydaktyki katechetycznej, Częstochowa 1997.
Jackowiak D., Szpet J., Organizacja warsztatu pracy nauczyciela religii, Poznań 2002.
Jackowiak D., Szpet J., Uczeń w centrum działań edukacyjnych katechety, Poznań 2000.
Rayzacher-Majewska, Jak przeprowadzić pomiar dydaktyczny z religii?, w: Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. Aleksandra Bałoniak, Częstochowa 2020.
Literatura uzupełniająca
Carminati M., Jak przygotować spotkanie katechetyczne, Warszawa 1996.
Ferrero B., Przemawiać publicznie, Warszawa 1996.
Komisja Wychowania Katolickiego KEP, Program nauczania religii w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010 i Częstochowa 2018.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010 i Częstochowa 2018.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Łabendowicz S. (red.), "Zeszyty Formacji Katechetów", Radom 2001-
Porozumienie KEP i MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli religii (3.04.2019)
Strus R., Zwolak S., Nauczanie religii w przedszkolu i szkole, Zamość 2013.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Ustawa Karta Nauczyciela
Ustawa o systemie oświaty
Ustawa prawo oświatowe
https://sites.google.com/site/ksztalcenienauczycieli/organizacja-ksztalcenia-nauczycieli
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Do zaliczenia przedmiotu niezbędny jest: |
W cyklu 2024/25_Z:
Prace etapowe: MS Teams kod: ol2myze |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: