Praktyki WT-DTE-PR
Praktyki stanowią przygotowanie studenta do zaangażowania w różnorodne formy wsparcia we współczesnym świecie - stosownie do wybranej specjalności studiów. Celem praktyk jest kształtowanie umiejętności współpracy z różnymi podmiotami działalności edukacyjno‐wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej oraz doskonalenie umiejętności wykorzystania kanałów i technik komunikacyjnych dla porozumiewania się i popularyzowania teologii oraz w działalności instytucji chrześcijańskich.
Poprzez realizację praktyk w placówce zgodnej z profilem specjalności, student rozwija umiejętność planowania działań w środowisku pracy i poza nim, stosując w tych działaniach zdobytą wiedzę teologiczną i filozoficzną - także w pracy coacha i mediatora.
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne oraz katechetyczne stanowią konieczny aspekt uzyskania kwalifikacji do nauczania religii we wszystkich typach szkół i przedszkolach. Umożliwiają prezentację własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w różnych sytuacjach komunikacyjnych w środowisku szkolnym i katechetycznym. Celem praktyk jest rozwijanie umiejętności aktywizowania uczestników procesu katechetycznego uwzględniając ich poziom oraz indywidualne potrzeby edukacyjne. Pozwalają one również zmierzyć się studentowi z wyzwaniami zawodowymi i kreatywnie planować swój udział w realizacji działalności katechetycznej w parafii i szkolnego nauczania religii.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dla praktyk specjalności teologia ogólna - student:
EK1 wykazuje fachową wiedzę teologiczną w zakresie odpowiadającym charakterowi instytucji i odnosi zasady postępowania właściwe dla danego stanowiska do nauki Kościoła
EK2 wskazuje obowiązki wynikające z zajmowanego stanowiska w świetle chrześcijańskiego posłannictwa i prezentuje autorskie sposoby zaangażowania w instytucji na rzecz zróżnicowanych odbiorów, organizując warunki pracy stosownie do potrzeb i możliwości wynikających z zajmowanego stanowiska;
EK3 stosuje nowe media na różnych etapach realizacji praktyk i wykorzystuje programy i technologie informacyjno-komunikacyjne w realizacji powierzonych zadań;
EK4 planuje inicjatywy o charakterze religijnym na rzecz określonej społeczności, poprawnie komunikując się z różnymi podmiotami właściwymi dla danego typu praktyk;
EK5 w ramach pełnionych zadań organizuje pracę oraz pracę innych osób
współpracuje z opiekunem praktyk, wskazując możliwości doskonalenia w obszarze działania związanym z praktykami.
Dla praktyk specjalności nauczycielsko-katechetycznej. Student:
W zakresie praktyk psychologiczno-pedagogicznych:
EK1 - Charakteryzuje uczniów na różnych etapach edukacyjnych i rozpoznaje specjalne potrzeby edukacyjne uczniów;
EK2 - stosuje różnorodne metody pracy z dziećmi i młodzieżą, w tym również autorskie sposoby animowania grupy odpowiednio do wieku i reaguje na nieprawidłowe zachowania uczniów;
EK3 - korzysta z nowoczesnych technologii w pracy z dziećmi/młodzieżą i uświadamia wychowankom szanse i zagrożenia związane z korzystaniem z nowych mediów;
EK4 - realizuje działania na rzecz danej społeczności inspirowane nauką Kościoła, komunikując się z różnymi grupami odbiorców;
EK5 - organizuje i nadzoruje swobodną działalność uczniów i proponuje ścieżkę rozwoju uczniów uwzględniając ich indywidualne potrzeby, dla rozpoznania których wskazuje możliwości samodoskonalenia w obszarze psychologiczno-pedagogicznych podstaw funkcjonowania uczniów.
W zakresie praktyk katechetycznych:
EK1 - Prezentuje wiedzę na temat środowisk katechetycznych oraz rozróżnia funkcje i zadania katechezy i możliwość ich realizacji w szkole i parafii, wykazując znajomość regulacji prawnych (oświatowych i kościelnych) odnośnie do nauczania religii w szkole;
EK2 - dostosowuje przekaz treści do możliwości i potrzeb odbiorców; wykorzystując zróżnicowane metody przekazu katechetycznego;
EK3 - poprawnie dobiera środki dydaktyczne uwzględniając cele i treści lekcji oraz poziom odbiorców, korzystając także ze źródeł elektronicznych - w przygotowaniu do zajęć i w przebiegu lekcji religii;
EK4 - odwołuje się do wirtualnej rzeczywistości na różnych etapach realizacji praktyk i podejmuje korelację religii z innymi przedmiotami;
EK5 - współpracuje z opiekunem praktyk i dpowiednio komunikuje się z innymi podmiotami działalności edukacyjnej, a także organizuje działalność własną i uczniów dokonując oceny własnych działań katechetycznych i wskazując możliwości doskonalenia zawodowego i samokształcenia.
Dla specjalności coaching i mediacje społeczne: Student:
EK1 - wykazuje znajomość założeń pracy z klientem i pracy z grupą; orientuje się w procedurach i technikach coachingowych i pogłębia wiedzę na temat coachingu;
EK2 - respektuje zasady współpracy z personelem ośrodka i kieruje się zasadami etyki zawodowej;
EK3 - planuje wykonanie własnych zadanie, ich przygotowanie i realizację, umiejętnie analizując własną pracę, jej efekty i braki;
EK4 - wykorzystuje narzędzia coachingowe w pracy, odpowiednio dobierając metody działania w pracy coacha iumiejętnie określając priorytety w kontekście organizacji zadań;
EK5 - nawiązuje współpracę kierując się krytyczną świadomością w realizacji zadań; komunikuje własne potrzeby zawodowe i zauważa je u innych budując pozytywną atmosferę w miejscu pracy, a także dba o własny rozwój zawodowy.
Kryteria oceniania
Opiekun studenta w placówce, w której realizowane są praktyki, po uzyskaniu wiedzy na temat efektów uczenia się przewidzianych dla właściwego typu praktyk, ocenia stopnia osiągnięcia przez studenta założonych efektów uczenia się w skali 1-5.
Pełnomocnik Dziekana ds. praktykna podstawie przedłożonej karty praktykanta, rozmowy z praktykantem i ewentualnej analizie innych dokumentów związanych związanych z praktykami, dokonuje ogólnej oceny praktyk wg skali bardzo dobra, dobra, dostateczna, niedostateczna.
Praktyki zawodowe
Specjalność: teologia ogólna - 160 godzin (6 ECTS) - 2 x 80 godzin w dwóch rodzajach placówek (nie dotyczy studentów, którzy w ramach studiów realizują przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii)
Specjalność: nauczycielsko-katechetyczna (oraz studenci, którzy w ramach studów realizują przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii) - 160 godzin (6 ECTS): 30 godz. - praktyki psychologiczno-pedagogiczne; 130 godzin - praktyki katechetyczne;
specjalność: coaching i mediacje społeczne - 320 godzin (12 ECTS).
Organizacja i przebieg praktyk odbywa się na podstawie aktualnego Regulaminu praktyk i wydziałowych procedur realizacji praktyk.
Literatura
Regulamin praktyk studenckich w UKSW
Procedura paktyk na Wydziale Teologicznym
Ponadto literatura wg zaleceń pełnomocnika Dziekana ds. praktyk oraz opiekuna praktyk w instytucji.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Teologia ogólna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: