Psychology od disability ( classes) WF-ZPS-NZ1
1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements).
2. "Walk of trust". Introduction to the problems of disability psychology (including definitions, types, responses to disability, homilopathic personality).
3. Questionnaire of Sękowski: Scale of attitudes towards the disabled. Determinants of attitudes towards disabled people.
4. Selected methods of assessing anxiety, guilt and aggressiveness.
5. Discussion of selected forms of therapy and rehabilitation of people with autism.
6. Psychological problems of deaf and blind people.
7. Familiarization with HPI Inventory (Inventory) and discussion of other methods of studying the level of social functioning of people with mental disabilities.
8. International Letter Performance Scale - getting to know the tool.
9. PLT J.C Crumbaugh and L. T. Maholick scale as a method of studying the sense of the meaning of life. Discussion - sense of life in healthy and sick people. Introduction to the problems of value psychology on the example of the Rokeach Questionnaire. Work in groups "Building a house with values".
10. Ways of coping with stress on the example of WZS and CISS questionnaires. Discussion "how to support people with disabilities and their families in coping with stress". Exercises.
11. The issues of social support.
12. Empathy.
13. Pain and its psychological consequences. Getting to know such methods as: BPCQ and CSQ in the adaptation of Siegfried Juczyński.
14. Quality of life, reading the SF-36 questionnaire.
15. Test. Rehabilitation of the disabled - discussion. Ways to evaluate comprehensive rehabilitation (including SOPER, author: Jan Tylka).
16. Sexual problems of disabled people. Summary of classes. .
Note: program content may change depending on the didactic cycle and the needs of the group of students
Term 2021/22:
1. Organizational classes (goal, reqiurements, schedule) Discussing other content as far as possible and depending on the needs of the participations |
(in Polish) E-Learning
Term 2019/20: (in Polish) E-Learning (pełny kurs) | Term 2020/21: (in Polish) E-Learning | Term 2021/22: (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
E 1 The student knows the basic concepts in the field of disability psychology E 2 The student can describe the difficulties faced by people with various disabilities
E 3 The student knows how to choose the techniques and methods of psychological help suitable for people with different types of disabilities
E 4 The student is able to recognize specific problems arising as a result of disability
E 5 The student develops empathy and appropriate attitude towards people with various disabilities
E 6 The student shows great interest in the discussion and team work
E 7 The student is able to take his own reflection based on the presented contents
Assessment criteria
Presence, class participation and test
Bibliography
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR
Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.
Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM
Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”
Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis
Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Term 2021/22:
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: