Introduction to Psychology WF-ZPS-N-WP
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania.
Term 2021/22:
None |
Term 2022/23:
None |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Term 2023/24: | Term 2021/22: | Term 2024/25: | Term 2019/20: | Term 2020/21: | Term 2022/23: |
Assessment criteria
Assessment methods:
• semester work written in the form of an essay, deadline for dedication - second week 01.2023
• a colloquium from the subjects listed in the syllabus [15 questions,], the deadline for the second week is 12.2023
• preparation and presentation of the paper, according to the schedule for the Deanery Group,
Criteria for evaluation:
• semester paper written in the form of an essay (0 ÷ 30 credits);
• colloquium - 15 questions rated 10 points.
Grading scale:
80 points,
dst +: 81-90 points,
db: 91-110 points,
db +: 111-130 points,
bdb: 131-150 points
• Preparation and presentation of the paper, according to the schedule for the Deanery Group
[0 ÷ 50 points].
Bibliography
Literatura obowiązkowa:
1. Terelak, J.T. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Suwałki: Wyd. WSSM.
2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP.
3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 2: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP.
4. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP.
Literatura pomocnicza:
1. Aronson, E. (2002). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
2. Bryant, P.E., Colman, A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
3. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP.
4. Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW.
5. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Wyd. Difin.
6. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość.
7. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR.
8.Strelau, J. (1987). O inteligencji człowieka. Warszawa: WP.
9. Terelak, J.F. (2007). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wyd. BRANTA.
10. Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP.
11. Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Term 2021/22:
None |
Term 2022/23:
None |
Notes
Term 2021/22:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: