Monographic lecture: Self-presentation - identity functions and utilitarian WF-R-PS-WMA
The lectures contain the following themes:
1. Identity and pragmatic functions of self-presentation
2.The phenomenon of internalization of self-presentation
3. Gender identity and self-presentation. The role of sex and psychological gender.
4. Individual differences in self-presentation. Self-construal and self-presentation.
5. Attractiveness of ingratiation, self-promotion and self-handicapping.
6. Self-presentartion of people with different self-esteem.
7. The role of beauty and self - presentation for interpersonal attractivenes in intimate and collegial relationships.
Subject level
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Konwledge:
Student has the konwledge about self-presentation at advanced level. Understands and demonstrates the scientificic knowledge of the rules for wiriting disertation work.
Abilities:
has the ability to independently plan and carry out a research project.
Has the ability to communicate with students and staff, leads the scientific discussion. Is able to formulate and solve the scientific problems.
ECTS
participation in lecture - 15 h
preparation to exams - 45 h
Sum: 60 h. = 2 point of ECTS
Assessment criteria
Passing criterions:
Test.
51% correect answers - grade 3.
75% correct answers - gradeb 4.
95% correct answers - grade 5.
Bibliography
Leary, M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji.
Stojanowska E. (1998). Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie. Style autoprezentacji. Warszawa, Wyd. WSPS.
Stojanowska, E. (2002). Możliwości i ograniczenia w kreowaniu własnej atrakcyjności interpersonalnej. Warszawa, Wyd. APS.
Stojanowska E. (2003). Rola urody oraz autoprezentacji ocenie atrakcyjności interpersonalnej kobiet i mężczyzn. Studia Psychologiczne, nr 5.
Stojanowska, E. (2010). Autoprezentacja dzieci i dorosłych. Uwarunkowania temperamentalne, tożsamościowe oraz środowiskowe. Warszawa, Wyd. UKSW.
Stojanowska, E. (2011). Autoprezentacja w sferze społecznej oraz instrumentalnej w sytuacji zagrożenia Ja u kobiet i mężczyzn o różnej samoocenie. Studia Psychologica, 11(2).
Schlenker, B.R. Pontari B. (2004). Strategiczna kontrola informacji: kierowanie wrażeniem i autoprezentacja w życiu codziennym. W: A. Tesser, R.B. Felson, J.M. Suls (red.). Tożsamość i Ja. Gdańsk, GWP, str.183-214..
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: