Seminar: Psychological methods used in the field of revalidation and rehabilitation WF-PS-N-KMPW
1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). Heating-integrating exercises.
2. Diagnosis- and what next? Why is early development support so important?
2. General issues regarding sensory integration and alternative communication
3. The V.Sherborne developing movement method - a proposal to work with an autistic child and / or with intellectual disability
4.Christopher and Marianna Knill method
5. Psychological problems of blind people and / or deaf people. Revalidation of a child with sensory disability. Intellect diagnosis using the Leiter Scale
6. The use of fairy tale therapy in occupational therapy
7. Set of questionnaires for the diagnosis of the Autism Spectrum
8. HPI questionnaire - diagnosis and ways of revalidation. The presentation of questionnaires created on the basis of HPI
9. The scale of Moral Sesitivity as a specific scale
11.SAS as a general scale
12 Coping with pain- presentation of BPCQ i CSQ Questionnaires
13. Quality of life assessed using SF-36 Questionnaire
14. Experience of Illness or disability in the family in the context of psychological help
15. Comprehensive Rehabilitation of people with disabilities. ICF classification as a complement to ICD
Program content can be modified - depending on the needs of the listeners
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge:
Student is able to analyze and interpret the role of factors conductive to positive or negative attitudes towards people with disabilities
Student understands the conditions for the development of social competence in the disabled
Student is able to list ways of providing psychological help to people with disabilities
Skills:
Student is able to recognize problems specific to different types of disabilities
Student knows how to choose methods suitable for the process of revalidation or rehabilitation in the context of various disabilities
Student is able to adjust the adequate forms of psychological help and provide appropriate assistance or refer to others specjalists
Social competence:
Student is sensitive to the problems of people with disabilities
Student demonstrates an attitude of tolerance towards people with various types of disabilities
ECTS:
- attendance-15
- participation in exercises - 15
-
NUMBER OF ECTS – 2
Assessment criteria
Attendance (2 absences allowed - both justified and unexcused).
Active participation in class.
Bibliography
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR
Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.
Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM
Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”
Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis
Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: