Environmental Ethics WF-OB-ETYS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae2f7a4120fb64e17a510bd244f4ed0f4%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ee6c4c0-befb-4adb-85d4-94fab066f510&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (term 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYg8A-0YEIZd3TIiSOEtC7xDvOVEwCK8aGeIH7B4DIWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81d3715b-8b3d-4169-b149-23ffe7ceec60&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (term 2024/25_L)
Problematyka wykładu:
1. WPROWADZENIE DO ETYKI
2. ETYKA ŚRODOWISKOWA – HISTORIA I WPROWADZENIE
3. ETYKA ŚRODOWISKOWA W POLSCE
4. ANTROPOCENTRYZM
5. ALTERNATYWY WOBEC ANTROPOCENTRYZMU: ETYKA BIOCENTRYCZNA I HOLISTYCZNA
6. EKOLOGIA GŁĘBOKA
7. ETYKA ŚRODOWISKOWA INSPIROWANA FEMINIZMEM
8. WPROWADZENIE DO ETYKI ZWIERZĄT
9. ARGUMENTY NA RZECZ PRAW LUB POPRAWY DOBROSTANU ZWIERZĄT
10. ETYKA ZWIERZĄT A WYBRANE DZIAŁANIA Z WYKORZYSTANIEM ZWIERZĄT
11. AKSJOLOGIA ETYKI ŚRODOWISKOWEJ – CZĘŚĆ PIERWSZA
12. AKSJOLOGIA ETYKI ŚRODOWISKOWEJ – CZĘŚĆ DRUGA
13. WPROWADZENIE DO ETYKI CNÓT ŚRODOWISKOWYCH
14. KIERUNKI ETYKI CNÓT ŚRODOWISKOWYCH
15. UNIWERSALISTYCZNA, POZYTYWNA I PRAGMATYCZNA ETYKA CNÓT ŚRODOWISKOWYCH
Term 2021/22_L:
Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie do etyki środowiskowej (4 h) |
Term 2022/23_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
Term 2023/24_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
Term 2024/25_L:
Problematyka wykładu: Problematyka wykładu: 1. WPROWADZENIE DO ETYKI |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
Cele przedmiotu: Zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami.
Efekty kształcenia:
Wiedza: Student definiuje przedmiot oraz podstawowe pojęcia z zakresu etyki środowiskowej. Student wymienia, klasyfikuje oraz przedstawia najważniejsze zagadnienia i problemy oraz stanowiska etyki środowiskowej, rozróżnia reprezentatywnych autorów i prezentuje ich poglądy. Student ocenia i uzasadnia, który z poglądów na dany temat jest dla niego najbardziej przekonujący. Student rozpoznaje rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi. Student postrzega, opisuje i interpretuje przyrodę jako zbiór różnorodnych wartości: witalnych, utylitarnych, poznawczych, estetycznych i etycznych, wskazuje i wiąże ze sobą problemy etyczne pojawiające się wraz z rozwojem nauki i cywilizacji ludzkiej.
Umiejętności: Student czyta teksty dotyczące problematyki etycznej, posługuje się słownictwem etycznym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei etycznych i broniących ich argumentów filozoficznych. Student ocenia i umie uzasadnić wartość różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych. Student potrafi ujmować postępowanie własne i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych. Student rozpoznaje problemy etyczne w życiu codziennym własnym i w wymiarze społecznym, przewiduje skutki nieetycznych działań. Student potrafi posługiwać się wiedzą z etyki w działalności związanej z ochroną środowiska.
Kompetencje: Student słucha, dyskutuje i poprawnie argumentuje, broni własnej opinii. Student uogólnia fakty, dokonuje analizy i syntezy, ocenia i wyjaśnia najważniejsze zagadnienia i problemy etyki środowiskowej. Student wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji, szczególnie potocznych, pochodzących z mass mediów, Internetu, także z literatury naukowej, dotyczących problemów ochrony życia na Ziemi i środowiska. Student wyraża potrzebę osobistej promocji zasad ochrony środowiska, docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej, podejmuje działania w tym zakresie. Student wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi i łączy je ze świadomością konieczności samoograniczania własnych potrzeb na rzecz oszczędnego, zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi Ziemi, dlatego broni konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Student rozumie ograniczoność posiadanej wiedzy i nabytych umiejętności oraz potrzebę ciągłego ich rozwijania.
Assessment criteria
The grade is given on the basis of presence at lectures and grade from final test
Bibliography
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992.
2. Piątek Z., Etyka środowiskowa. Nowe spojrzenie na miejsce człowieka w przyrodzie, Kraków 1998.
3. Tyburski Włodzimierz, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Wydawnictwo UMK, Toruń 2013.
4. Tyburski Włodzimierz, Etyka środowiskowa. Teoretyczne i praktyczne implikacje, PKE, Toruń 1998.
5. Tyburski Włodzimierz, Główne kierunki i zasady etyki środowiskowej, w: A. Papuziński (red.) Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1999, s. 97-132.
6. Dzwonkowska Dominika, Environmental Ethics in Poland, „Journal of Agricultural and Environmental Ethics”, 30(2017)1, s. 135–15, doi: 10.1007/s10806-017-9659-6
7. Dzwonkowska Dominika, Etyka cnót wobec kryzysu ekologicznego, „Przegląd Filozoficzny”, 25(2016)2, s. 57-67.
8. Dzwonkowska Dominika, Filozofia a nauki przyrodnicze – analiza koncepcji Stanisława Kamińskiego i Kazimierza Kłósaka, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2014.
9. Sandler Ronald, Environmental Ethics. Theory in Practice, Oxford University Press, Nowy Jork 2018.
Term 2021/22_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
Term 2022/23_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
Term 2023/24_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
Term 2024/25_L:
1. Bonenberg M. M., Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Kraków 1992. |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: