ML: Disorders of children and youth-family context WF-PS-NZDM
As part of the subject, 30 hours of lectures and 15 hours of classes are carried out.
The purpose of the lecture:
The lecture provides the basis for the diagnosis and therapy of disorders of children and adolescents in relation to the family context. The lecture presents diagnostic criteria for disorders of children and adolescents, characteristics of disorders and their etiopathogenesis. The lecture provides the theoretical basis for recognizing disorders in this development phase as closely related to the family context.
Exercise goal:
Exercises are aimed at the practical use and extension of knowledge acquired by the student during the lecture. They allow you to acquire basic skills in distinguishing and understanding problems related to the impact of a child disorder on the family system and subsystems, as well as the functioning of its individual members. In the case of psychogenic disorders - learning and understanding family conditions and mechanisms of such disorders in children.
(in Polish) E-Learning
Learning outcome code/codes
Course coordinators
Learning outcomes
W zakresie wiedzy:
Studenci zdobywają szczegółową wiedzę z zakresu obrazu klinicznego podstawowych zaburzeń u dzieci i młodzieży, zna podstawowe typy powiązań między zaburzeniami dzieci i młodzieży a kontekstem rodzinnym
W zakresie umiejętności:
Studenci zdobywają ogólną umiejętność dokonywania wstępnej diagnozy i diagnozy różnicowej; student zdobywa umiejętność analizy i rozumienia specyfiki oraz wielopłaszczyznowości powiązań między poszczególnymi typami zaburzeń dzieci i młodzieży a kontekstem rodzinnym. W przypadku części zaburzeń będzie to dostrzeganie wpływu zaburzenia u dziecka na cały system rodzinny, w przypadku innych - rozumienie etiopatogenezy rodzinnej zaburzeń.
W zakresie kompetencji społecznych:
Ukształtowanie u studenta wrażliwości etycznej i postaw prospołecznych w odniesieniu do pomocy psychologicznej rodzinie z dzieckiem z różnego typu zaburzeniem. In terms of knowledge:
Students acquire detailed knowledge of the clinical picture of basic disorders in children and adolescents, know the basic types of relationships between disorders of children and adolescents and the family context
In terms of skills:
Students acquire the general ability to make initial diagnosis and differential diagnosis; the student acquires the ability to analyze and understand the specifics and multifaceted relationships between individual types of disorders of children and youth and the family context. For some disorders, this will be the perception of the impact of the disorder in the child on the entire family system, in the case of others - understanding the family etiopathogenesis of the disorder.
In terms of social competence:
Developing ethical sensitivity and pro-social attitudes in relation to psychological help for a family with a child with various types of disorders.
Assessment criteria
Expectations for students:
Attendance at lectures and exercises is compulsory.
Participation of students in lecture discussions and students' presentations during classes.
Bibliography
Supplementary literature:
1. Kendall P. C.: Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP, 2004.
2. Namysłowska I.: Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2004.
3. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych: IS. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: badawcze kryteria diagnostyczne: rewizja 10.
4. Cooper P., Ideus K. Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością. Wydawnictwo APS, 2001.
5.Firth U. (red.) Autyzm i zespół Aspergera. Wydawnictwo Lekarskie PZWL: 2005.
6. Greszta E. Depresja wieku dorastania. Wydawnictwo SWPS Academica: 2006.
7. Józefik B. (red.). Anoreksja i bulimia psychiczna. Wydawnictwo UJ, 1999.
8. Rogala-Obłękowska J. Młodzież i narkotyki. ISNS UW, Warszawa 1999.
9. Rola J. Depresja u dzieci. APS im. M.G. Warszawa, 2001.
10. Zabłocki K.J. Upośledzenie umysłowe. "Novum", Płock, 2003
11. Namysłowska I. Terapia rodzin. Warszawa 2000: Wydawnictwo IPiN.
12. Goldenberg H. i Goldenberg I. Terapia rodzin. Kraków 2006: Wydawnictwo UJ.
13. Cierpiałkowska L. Psychopatologia. Kraków 2013: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
14. de Barbaro B. (red.). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków 1999: Wydawnictwo UJ.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: