Podstawy wiedzy o języku, literaturze i kulturze WNP-PPW-PWJKL
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się związanych z przyswojeniem podstawowych terminów dotyczących języka, literatury i kultury, ukazania tych zjawisk w perspektywie historycznej i współczesnej oraz nabycie umiejętności analizowania i interpretowania artefaktów językowych, literackich i kulturowych. Celem przedmiotu jest również kształtowanie postaw studentów dotyczących dostrzegania znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W_01 Charakteryzuje język jako system znaków, strukturę i podsystemy języka, dokonuje rozróżnienia pomiędzy systemem językowym a realizacją systemu.
W_02 Omawia funkcje wypowiedzi językowej.
W_03 Przedstawia rozwój języka w aspekcie filogenetycznym i ontogenetycznym.
W_05 Charakteryzuje odmiany polszczyzny, normę językową, kryteria poprawności językowej, innowacje językowe, najczęstsze błędy językowe, postawy wobec języka.
W_06 Wymienia i omawia składniki i wyznaczniki dzieła literackiego, kategorie opisu dzieła literackiego.
W_07 Omawia koncepcje i definicje kultury oraz ewolucję pojęcia.
Umięjętności
U_01 Potrafi wskazać funkcje wypowiedzi językowej.
U_02 Potrafi analizować i interpretować teksty kultury.
Kompetencje społeczne
K_01 Dostrzega znaczenia kultury i sztuki w życiu człowieka,
K_02 Wykazuje się wrażliwością artystyczną w pracy pedagogicznej
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga, ale prezentuje w stopniu ograniczonym, niewyczerpująco charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, student osiąga na poziomie dostatecznym (w pracach znajdują się liczne błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.
Ocena dostateczna plus
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga, dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, jednak nadal niewyczerpujące, a w pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się błędy i braki. Prezentuje zakładane efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena dobra
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka prezentuje w stopniu dobrym, wyczerpująco, choć nie bez błędów i luk charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dobrym (w pracach znajdują się jednak błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty uczenia się.
Ocena dobra plus
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka osiąga. Stopień opanowania zakładanych efektów uczenia się est większy - dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, wyczerpujące, dopuszczalne są drobne pomyłki. W pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się nieliczne błędy. Prezentuje zakładane efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Ocena bardzo dobra
Zakładane efekty uczenia się w zakresie wiedzy student/ka prezentuje wyczerpująco, charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia w sposób wyróżniający. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studentki/a oraz aktywności podczas zajęć, osiąga w stopniu bardzo dobrym. W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty. Student/ka poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: