Prawa dziecka w teorii i praktyce WNP-PPW-PDTP-BK
Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna pojęcie, znaczenie, źródła praw dziecka, ich rodzaje, instytucje ochrony.
Zna prawa dziecka, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi.
Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia będące zagrożeniem lub naruszeniem praw dziecka.
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, budowania świadomości i konieczności stałego samodoskonalenia się w zakresie praw dziecka.
Jest gotów do dostrzegania i analizowania różnych sytuacji w środowisku dzieci i angażowania się we współpracę dla dobra dzieci, uczniów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (kolokwium) obejmujące treści przedstawione podczas konwersatorium . Test jednokrotnego wyboru, składający się z 20 pytań zamkniętych.
3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu praw dziecka, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci w sytuacji zagrożenia ich praw, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji naruszenia praw dziecka, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka.
3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, nie diagnozuje jednak wnikliwie przejawów naruszenia praw dziecka, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania zagrożeń w obszarze praw dziecka, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka .
4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne w sytuacji zagrożeń praw dzieci, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka.
4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, dobrze i wnikliwie rozpoznaje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne w sytuacji zagrożeń praw dzieci, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka.
5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą praw dziecka, ich źródeł, rodzajów, instytucji ochrony, potrafi rozpoznawać zagrożenia dla praw dziecka, rozumie potrzebę podejmowania działań, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze ochrony praw dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji dzieci, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka.
Literatura
M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017.
Dziecko i jego prawa, pod red. E. Czyż, Warszawa 1992; Prawa dzieci w edukacji, Gdańsk 2006; J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012; M. Balcerek, Prawa dziecka, Warszawa 1986; Konwencja o prawach dziecka, pod red. S. L. Stadniczeńko, Warszawa 2015; M. Adrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej : (dziecko – rodzina – państwo), Kraków 2003; 12 ważnych praw : polscy autorzy o prawach dzieci, pod red. J. Sell, E. Mierzyńska-Iwanowska, A. Belter, Poznań 2017; M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017; K. Kamińska, Dobro dziecka w dyskursie państwo - rodzina, inaczej o przemocy domowej, Kraków 2009; A. Łopatka, Dziecko : jego prawa człowieka, Warszawa 2000; A. Czerwińska-Rydel, R. Piątkowska, Moje prawa ważna sprawa, Łódź 2017, A. Maciak, Nic o nas bez nas! : dzieci i ich prawa, Poznań 2018; A. Krawczak - Chmielecka, O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 2017, nr 2; Prawa dziecka. Perspektywa prywatnoprawna i społeczna, pod red. D. Jaroszewska - Choraś, A. Kilińska - Pękacz, A. Wedeł - Domaradzka, Gdańsk 2019.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: