Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole WNP-PPW-PAK
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory.
W cyklu 2022/23_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z istotą projektu artystycznego, z zasadami i etapami jego planowania, ze zwróceniem uwagi na źródła inspiracji. Ponadto, celem jest rozwijanie umiejętności Studenta w zakresie kreacji i implementacji projektu artystycznego w pracy pedagogicznej z zaakcentowaniem kreatywnego myślenia i innowacyjnego produktu. Ważnym zamierzeniem jest również kształtowanie postawy wrażliwości Studenta poprzez pracę inspirowaną obrazem, dźwiękiem, ruchem z zaakcentowaniem symboliki i metafory. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS
- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin
- przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin
- przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin
- studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny
- konsultacje: 2 godziny.
| W cyklu 2023/24_L: 125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS
- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin
- przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin
- przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin
- studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny
- konsultacje: 2 godziny.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej oraz z zakresu kreacji działań projektowych rozwijających potencjał dziecka/ucznia.
Umiejętności:
- Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem - nie tylko dobierając ale również samodzielnie tworząc materiały i środki do innowacyjnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Kompetencje społeczne:
- Student jest gotów do dostrzegania znaczenia projektowych działań artystycznych w pracy z dzieckiem/uczniem oraz wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych, wielodefinicyjność i wieloetapowość planu projektu artystycznego rozwijającego poznawcze i twórcze możliwości dziecka/ucznia;
- na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania, jak również wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej;
- na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania oraz wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej oraz na progresywistyczną rolę nauczyciela;
- na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na dostrzeżeniu i zrozumieniu rzeczywistego problemu, który stanowi główny cel twórczej pracy projektowej;
- na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na sformułowaniu rzetelnego problemu inspirowanego rzeczywistością;
Umiejętności:
- na ocenę 3,0 - Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi wykorzystywać gotowe elementy wizualne i dźwiękowe w projekcie artystycznym;
- na ocenę 3,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;
- na ocenę 4,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;
- na ocenę 4,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;
- na ocenę 5,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego oraz tworzyć jego twórcze modyfikacje. Ostatecznie dokonuje ewaluacji innowacyjnego projektu artystycznego.
Kompetencje społeczne:
- na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej;
- na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem;
- na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem i dźwiękiem;
- na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem i ruchem;
- na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem, ruchem i gestem, ponadto jest gotów do zaciekawiania odbiorcy projektu artystycznego.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje wyznaczeniem dodatkowego zadania dla Studenta;
2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych;
3. przygotowanie merytoryczno-techniczne do zajęć dydaktycznych;
4. opracowanie pełnego projektu artystycznego dla dzieci/uczniów oraz zaprezentowanie finałowego produktu przed publicznością.
Maksymalna liczba punktów za opracowanie projektu artystycznego wraz z prezentacją produktu końcowego, które są zwieńczeniem zajęć dydaktycznych: to 10 pkt:
10 - 9 pkt: bardzo dobry
8,5 - 8 pkt: doby plus
7,5 - 7 pkt: dobry
6,5 - 6 pkt: dostateczny plus
5,5 - 5 pkt: dostateczny
4,5 i niżej: niedostateczny - niezaliczenie przedmiotu.
Zaznacza się, iż:
niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania merytoryczno-technicznego, w tym brak posiadanych materiałów, pomocy oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień.
Literatura
1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009.
2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021.
3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009.
4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004.
5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010.
6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004.
7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
W cyklu 2023/24_L:
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: