Organizacja (spersonalizowanego) środowiska edukacyjnego w przedszkolu i szkole WNP-PPW-OSEC
1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć.
2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.)
3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3
4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (4h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty
5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty
6. Prezentacja projektów studenckich (2h)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Punkty ECTS 3
Nakład pracy studenta
Obecność na zajęciach 12h
Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h
Zapoznanie się z literaturą 25h
Wykonywanie zadań i ćwiczeń 12h
Kryteria oceniania
Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, metody aktywizujące
SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W:
• Aktywne uczestnictwo zajęciach
• Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu środowiska uczenia się
Literatura
Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN.
Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK.
Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: