Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPW-MESPC
Celem zajęć (ćwiczenia akademickie) jest poznanie i zrozumienie współzależności między poszczególnymi składnikami środowiska społecznego i przyrodniczego, wychowanie do postawy odpowiedzialności za środowisko przyrody, którego człowiek stanowi integralną część, rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska społecznego, rozwijanie zachowań ukierunkowanych na ochronę przyrody.
NAKŁAD PRACY Studentki/Studenta:
- czynne uczestniczenie w zajęciach (ćwiczenia akademickie): 45 godz. dydaktycznych
- projekt dotyczący edukacji dla/w środowisku społeczno-przyrodniczym dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach 1-3 wspierającej dziecięcą eksplorację, postawy twórcze w obszarze społecznym i przyrodniczym (praca pisemna, forma indywidualna zróżnicowana): 15 godz. dydaktycznych
- przygotowanie prezentacji ćwiczebnej (wraz ze środkami dydaktycznymi): 30 godz. dydaktycznych
- przygotowanie do zajęć, praca z książką (literatura przedmiotu): 20-30 godz. dydaktycznych
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 40-60 godz. dydaktycznych
- konsultacje według potrzeb Studentki/Studenta (dyżur)
Ogółem około 150-180 godzin dydaktycznych (6 ECTS).
METODY KSZTAŁCENIA: praca z książką, dyskusja, metody impresyjne, metody ekspresyjne, metoda ćwiczebna, metoda projektu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: NAKŁAD PRACY Studentki/Studenta:
- czynne uczestniczenie w zajęciach (ćwiczenia akademickie): 45 godz. dydaktycznych
- projekt dotyczący edukacji dla/w środowisku społeczno-przyrodniczym dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach 1-3 wspierającej dziecięcą eksplorację, postawy twórcze w obszarze społecznym i przyrodniczym, praca pisemna): 15 godz. dydaktycznych
- przygotowanie do zajęć, praca z książką (literatura przedmiotu): 20-30 godz. dydaktycznych
- przygotowanie prezentacji ćwiczebnej (wraz ze środkami dydaktycznymi): 30 godz. dydaktycznych
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 40-60 godz. dydaktycznych
- konsultacje według potrzeb Studentki/Studenta (dyżur)
Ogółem około 150-180 godzin dydaktycznych (6 ECTS).
METODY KSZTAŁCENIA: praca z książką, dyskusja, metody impresyjne, metody ekspresyjne, metoda ćwiczebna, metoda projektu. | W cyklu 2023/24_L: NAKŁAD PRACY Studentki/Studenta:
- czynne uczestniczenie w zajęciach (ćwiczenia akademickie): 45 godz. dydaktycznych
- projekt dotyczący edukacji dla/w środowisku społeczno-przyrodniczym dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach 1-3 wspierającej dziecięcą eksplorację, postawy twórcze w obszarze społecznym i przyrodniczym, praca pisemna): 15 godz. dydaktycznych
- przygotowanie do zajęć, praca z książką (literatura przedmiotu): 20-30 godz. dydaktycznych
- przygotowanie prezentacji ćwiczebnej (wraz ze środkami dydaktycznymi): 30 godz. dydaktycznych
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 40-60 godz. dydaktycznych
- konsultacje według potrzeb Studentki/Studenta (dyżur)
Ogółem około 150-180 godzin dydaktycznych (6 ECTS).
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: P_WP1_01; P_WP1_02; P_WP1_03
UMIEJĘTNOŚCI: P_UP1_01; P_UP1_02; P_UP1_03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: P_KP1_02; P_KP1_03; P_KP1_04
Wiedza:
- Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych i możliwości dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- Student zna biopsychiczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości dzieci.
- Student ma elementarną wiedzę o metodyce edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3 (dydaktyce szczegółowej), wykonywaniu typowych zadań oraz normach, procedurach stosowanych w edukacji elementarnej, terapii dziecka. Rozumie kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, z zakresu wiedzy o społeczeństwie.
Umiejętności:
- Student dokonuje analizy podstawy programowej w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody, dostrzegać wzajemne związki środowiska społecznego i przyrodniczego.
- Student posiada umiejętność planowania i organizowania działalności edukacyjnej, terapeutycznej w przedszkolu i klasach 1-3 (w szkołach podstawowych).
- Student potrafi samodzielnie przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie obszarów edukacyjnych, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej w klasach 1-3 (dydaktyki szczegółowej).
Kompetencje społeczne:
- Student jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce dydaktyczno-wychowawczej zasady indywidualizacji, wynikającej z potrzeb edukacyjnych dziecka oraz pogłębiania swojego rozumienia środowiska przyrody, krzewienia idei troski o środowisko społeczno-przyrodnicze.
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji elementarnej dziecka, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego, rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju.
- Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania edukacyjne oraz posiada umiejętności porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia jest warunkiem uzyskania oceny pozytywnej. Ocena ćwiczeń akademickich na podstawie:
- czynnej obecności na zajęciach,
- prezentacji ćwiczebnej (forma indywidualna zróżnicowana),
- projektu pisemnego dotyczącego edukacji dla/w środowisku społeczno-przyrodniczym dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach 1-3, wspierającej dziecięcą eksplorację, postawy twórcze w obszarze społecznym i przyrodniczym (projekt edukacyjny, forma indywidualna zróżnicowana),
- jakości odpowiedzi na pytania otwarte podczas kolokwium pisemnego (forma indywidualna jednolita):
- ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy z przeprowadzonych zajęć akademickich w zakresie metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3. Zna podstawę programową, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności.
- ocena 3.5 - student wyjaśnia prawidłowości dotyczące rozwoju i możliwości dziecka, zna zasady pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach 1-3 w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej. Systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
- ocena 4.0 - student rozwiązuje problemy dotyczące planowania i organizowania działalności dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach 1-3. Systematycznie doskonali swoją osobowość (samodyscyplina).
- ocena 4.5 - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce dydaktyczno-wychowawczej zasady indywidualizacji, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
- ocena 5.0 - student potrafi bardzo dobrze zastosować w projektowaniu działalności edukacyjnej dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym zasady organizacji, metody dydaktyczne i wychowawcze. Jest przekonany do aktywnego uczestnictwa w instytucjach realizujących działania edukacyjne.
Ocena końcowa zależy również od jakości odpowiedzi na pytania otwarte podczas kolokwium pisemnego (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: