Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPW-MEPPC
Zajęcia metodyczne poświęcone są określaniu celów, zadań i treści wychowania plastycznego i edukacji plastycznej oraz wdrażaniu ich w działania praktyczne. Ponadto, służą rozwijaniu wiedzy Studentów na temat środków formalnych i technik plastycznych stanowiących istotę przedszkolnych i wczesnoszkolnych zajęć plastycznych. Ćwiczenia poświęcone są również kształtowaniu umiejętności Studentów w zakresie określania i wdrażania form, metod, technik i narzędzi pracy plastycznej.
Poprzez indywidualne projektowanie zajęć przedszkolnych i szkolnych w zakresie plastyki dokonuje się zapewnienie odpowiednich warunków do obserwacji, wizualnego odbioru, kontemplacji, tak by następnie móc prowadzić dyskusję na temat wykonanych wytworów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 125 godzin [100 : 30(25)=5], 5 ECTS
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- przygotowanie techniczne do ćwiczeń: 2 godziny
- skonstruowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym wraz z opracowaniem koncepcji zajęć plastycznych inspirowanej owym narzędziem: 40 godzin
- przygotowanie się i pozytywne zaliczenie testu z wiedzy dotyczącej przedmiotu: 36 godzin
- konsultacje: 2 godziny
| W cyklu 2023/24_L: 125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- przygotowanie techniczne do ćwiczeń: 2 godziny
- skonstruowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym wraz z opracowaniem koncepcji zajęć plastycznych inspirowanej owym narzędziem: 40 godzin
- przygotowanie się i pozytywne zaliczenie testu z wiedzy dotyczącej przedmiotu: 36 godzin
- konsultacje: 2 godziny
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.
Umiejętności:
- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.
- student posiada umiejętność przygotowania / prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym.
Kompetencje:
- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III);
- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 4,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;
- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.
Umiejętności:
- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.
- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne;
- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;
- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 5,0- student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone oraz oryginalne techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.
- student posiada umiejętność przygotowania/prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem/uczniem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 5,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.
Kompetencje społeczne:
- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej;
- na ocenę 3,0 - student odznacza się wrażliwością, małym zaangażowaniem i niskim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 3,5 - student odznacza się wrażliwością, średnim zaangażowaniem i średnim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 4,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 4,5 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej;
- na ocenę 5,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; dostrzega wartość plastyki w pracy z dzieckiem.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach;
2. przygotowanie merytoryczno-metodyczne w zakresie teoretycznym i praktycznym;
3. przygotowanie techniczne do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć i postawa zaangażowania.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013.
2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016.
3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976.
4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969.
5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965.
Literatura uzupełniająca:
1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997.
2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995.
3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: