Literatura dla dzieci WNP-PPW-LDD
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w podstawową wiedzę z zakresu literatury dziecięcej oraz wykształcenie umiejętności doboru literatury do potrzeb wychowawczych, edukacyjnych, rozrywkowych, terapeutycznych, odbiorców w młodszym wieku.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 3 ECTS = 90 godz. (1 ECTS=30 godz.)
Udział w zajęciach - 30 godz., 1 ECTS
Czytanie literatury 30 godz. 1 ECTS
Przygotowanie się do testów - 20 godz.
Przygotowanie prezentacji - 10 godz. - 1 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: 3 ECTS = 90 godz. (1 ECTS=30 godz.)
Udział w zajęciach - 30 godz., 1 ECTS
Czytanie literatury 30 godz. 1 ECTS
Przygotowanie się do testów - 20 godz.
Przygotowanie prezentacji - 10 godz. - 1 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
zapoznawanie się z literaturą: 30 godz.
przygotowanie eseju/prezentacji/bajki terapeutycznej: 15 godz.
przygotowanie do testu z wiedzy: 15 godz.
suma godzin: 90 [90/30=3] ECTS=3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
W01. zna wyróżniki literatury dziecięcej i młodzieżowej
W02. omawia proces inicjacji literackiej i komunikacji literackiej małego dziecka
W03. potrafi omówić rozwój literatury dziecięcej w perspektywie historycznej,
W04. wyróżnia koncepcje wychowania zawarte w literaturze dla dzieci,
W05. zna podstawowe formy gatunkowe tejże literatury, jej tematykę i główne motywy, a także najważniejsze pozycje kanonu literatury dziecięcej
W06. posiada wiedzę dotyczącą problematyki ilustracji i edytorstwa książek dla dzieci i młodzieży.
Student w zakresie umiejętności:
U01. potrafi dokonać analizy i interpretacji wybranych dzieł literatury dziecięcej
U02. potrafi dobrać literaturę i książki dziecięce w odniesieniu do współczesnych problemów społecznych i wychowawczych
Student w zakresie kompetencji społecznych
K01. jest gotów do kształtowania zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki
K01 jest przekonany o konieczności dbania o kulturę literacką własną i podopiecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: pełne przygotowanie do zajęć (czytanie zadanych lektur oraz tekstów krytycznych), branie udziału w dyskusji oraz opracowanie zadania zaliczeniowego (p.2).
- dopuszczalne są dwie nieobecności. Dodatkową nieobecność należy zaliczyć po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia. W przypadku, gdy absencja studenta na zajęciach wyniesie 15 godzin zajęciowych (7 spotkań), nie ma możliwości odrobienia zajęć, student/ka nie uzyskuje zaliczenia przedmiotu;
2. przedstawienie prezentacji - zagadnienia problemowego oraz obligatoryjnie zaliczenie testu z wiedzy o literaturze dla dzieci
Weryfikacja efektów uczenia:
W01-W06 - test z wiedzy o literaturze, prezentacja
U01-U03 - ocena bieżąca (dyskusje, aktywne uczestnictwo), prezentacja
K01-K02 - ocena bieżąca (dyskusje, zadania zajęciowe), prezentacja
Ocena dostateczna
Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka osiąga, ale prezentuje w stopniu ograniczonym, niewyczerpująco charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studenta/ki oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dostatecznym (w pracach znajdują się liczne błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.
Ocena dostateczna plus
Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka osiąga, dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, jednak nadal niewyczerpujące, a w pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się błędy i braki. Prezentuje zakładane efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych.
Ocena dobra
Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka prezentuje w stopniu dobrym, wyczerpująco, choć nie bez błędów i luk charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studenta/ki oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dobrym (w pracach znajdują się jednak błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty kształcenia.
Ocena dobra plus
Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka osiąga. Stopień opanowania zakładanych efektów kształcenia jest większy - dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, wyczerpujące, dopuszczalne są drobne pomyłki. W pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się nieliczne błędy. Prezentuje zakładane efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Ocena bardzo dobra
Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka prezentuje wyczerpująco, charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia w sposób wyróżniający. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studenta/ki oraz aktywności podczas zajęć, studentka osiąga w stopniu bardzo dobrym. W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty kształcenia oraz poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: