Elementy prawa oświatowego/Podstawy prawne i organizacyjne oświaty WNP-PPW-EP-KM
Najważniejszym celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas konwersatorium prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego. Studenci poznają akty prawne dotyczące oświaty oraz ich hierarchię i strukturę. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym (statut, program wychowawczo – profilaktyczny, regulaminy). Ważnym zagadnieniem podczas konwersatorium jest prezentacja zadań i kompetencji w zakresie oświaty poszczególnych organów władzy samorządowej i rządowej. Podczas zajęć zostanie przedstawiony system współpracy rożnych instytucji wspomagających dziecko i rodzinę oraz współpracujących ze szkoła i przedszkolem. Konwersatorium pozwoli również na przybliżenie pragmatyki zawodowej nauczycieli i odpowiedzialności prawnej nauczycieli. Student podczas zajęć będzie zdobywał umiejętność projektowania, organizowania i dostosowywania środowiska uczenia się i nauczania w oparciu o przepisy prawa, a także dobierania i modyfikowania materiałów, środków dydaktycznych i metod pracy, zgodnych z realizowanymi celami wychowania i kształcenia, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Zajęcia pozwolą studentom na zdobywanie kompetencji służących tworzeniu wysokiej jakości nowoczesnej szkoły/przedszkola.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę dotycząca struktury i funkcji systemu edukacji oraz podstaw prawnych i organizacyjnych tego systemu.
Wie, jakie są prawne podstawy funkcjonowania innych instytucji o charakterze, wychowawczym, opiekuńczym, terapeutycznym.
Student zdobywa umiejętność projektowania, organizowania i dostosowywania środowiska uczenia się i nauczania, zgodnie z realizowanymi celami wychowania i kształcenia.
Student wykazuje gotowość do projektowania i podejmowania działań zmierzających do podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły.
Wykazuje aktywność w tworzeniu nowoczesnego, bezpiecznego klimatu szkoły/przedszkola.
Kryteria oceniania
1) wiedza
na ocenę 2 (ndst) – student nie zna przepisów prawa opisujących strukturę i zasady funkcjonowania oświaty. Nie wie, jakie są podstawy prawne funkcjonowanie instytucji o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, opiekuńczym, terapeutycznym.
na ocenę 3 (dst) – poprawnie wymienia tylko kluczowe akty prawne dotyczące oświaty, popełnia błędy przy wyborze aktów prawnych w celu zastosowania do konkretnych sytuacji;
na ocenę 4 (db) – poprawnie wymienia akty prawne dotyczące systemu oświaty; zna przepisy prawa rodzinnego i opiekuńczego, kluczowe dla wykonywania zadań nauczyciela; zna istotne przepisy wykonawcze do ustaw ważne w pracy nauczyciela; poznał rolę organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie oświaty, identyfikuje źródła wiedzy dotyczących celów kształcenia i wychowania.
na ocenę 5 (bdb) – student wymienia akty prawne dotyczące oświaty, prawa rodzinnego i opiekuńczego; wie, które przepisy należy stosować w konkretnych sytuacjach.
2) umiejętności:
na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować przepisów prawa w działalności zawodowej; nie potrafi projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, zgodnie z celami wychowania i kształcenia;
na ocenę 3 (dst) – poprawnie, z wykorzystaniem przepisów prawa, planuje i organizuje środowisko uczenia się i nauczania; stara się rozwiązywać problemy zawodowe z wykorzystaniem przepisów oraz konstruować prawo wewnętrzne zgodne z prawem powszechnym;
na ocenę 4 (db) - stara się stosować przepisy prawa do planowania i organizacji działalności zawodowej; z powodzeniem projektuje i organizuje środowisko edukacyjne z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ucznia, z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa.
na ocenę 5 (bdb) – z powodzeniem stosuje przepisy prawa do planowania
i organizacji działalności zawodowej; sprawnie dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; skutecznie rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów i grupy uczniów a wyniki diagnozy wykorzystuje do realizacji celów wychowania i kształcenia.
3) kompetencje społeczne:
na ocenę 2 (ndst) – student nie buduje kompetencji zmierzających do podnoszenia jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły.
na ocenę 3 (dst) – student w zakresie ograniczonym buduje kompetencje zmierzające do podnoszenia jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły.
na ocenę 4 (db) - student buduje kompetencje zmierzające do podnoszenia jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły. Posiada świadomość konieczności poznania uwarunkowań prawnych będących podstawą wysokiej jakości pracy szkoły/przedszkola.
na ocenę 5 (bdb) - student świadomie kształtuje kompetencje służące podnoszeniu jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły oraz autonomicznej i demokratycznej kultury; posiada świadomość konieczności poznania i aktualizacji wiedzy o uwarunkowaniach prawnych będących podstawą wysokiej jakości pracy szkoły/przedszkola.
Literatura
Akty prawne:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.;
ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230 ze zm.;
ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2023r., poz. 900 ze zm.
ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm..;
ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz. U. z 2024r., poz. 44.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.- Dz. U. z 2012r., poz. 1169.
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Dz. U. z 2023r., poz. 2809.
oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: