Pedagogika ogólna WNP-PE-PO-W
Celem wykładów z pedagogiki ogólnej, realizowanych przez prof. UKSW dr hab. Edytę Wolter w semestrze letnim 2023/2024 (w formacie online za pomocą aplikacji MS Teams) jest zmotywowanie Studentek i Studentek do zapoznania się z elementarną terminologią pedagogiki, zrozumienia miejsca pedagogiki w systemie nauk, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Studentka / Student zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
- Studentka / Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
- Studentka / Student ma uporządkowaną wiedzę o społeczno-kulturowych, historycznych, filozoficznych podstawach kształtowania pedagogiki jako dyscypliny naukowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
- Studentka / Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki (oraz powiązanych z nią dyscyplin) celem analizowania oraz interpretowania problemów edukacyjnych.
- Studentka / Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności korzystając z różnorodnych źródeł informacji.
- Studentka / Student potrafi posługiwać się zasadami, normami etycznymi w procesie zdobywania wiedzy pedagogicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- Studentka / Student rozumie potrzebę samooceny własnych kompetencji, wyznacza kierunki własnego rozwoju edukacji ustawicznej.
- Studentka / Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w procesie zdobywania wiedzy oraz w relacjach interpersonalnych.
- Studentka / Student odpowiedzialnie uczestniczy w wykładach i stopniowo (w sposób zrównoważony) przygotowuje się do egzaminu z pedagogiki.
Kryteria oceniania
Wykład zdalny prowadzony za pomocą aplikacji MS Teams. Osiągnięcie efektów kształcenia jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej na podstawie kolokwium pisemnego w warunkach stacjonarnych:
- ocena 3.0 - Studentka / Student zadowalająco zna podstawowe tezy z wykładu problemowego w zakresie pedagogiki; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności.
- ocena 3.5 - Studentka / Student zna elementarne pojęcia z zakresu pedagogiki; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
- ocena 4.0 - Studentka / Student rozwiązuje problemy dotyczące interakcji społecznych w procesie edukacji, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.
- ocena 4.5 - Studentka / Student klasyfikuje, porównuje poszczególne pedagogiczne kategorie pojęciowe, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w procesie zdobywania wiedzy.
- ocena 5.0 - Studentka / Student potrafi interpretować przykładowe zjawiska pedagogiczne, wychowawcze, posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu zrównoważonego rozwoju społecznego w XXI wieku.
Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Pedagogika specjalna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: