WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 2 WF-PS-N-UKSE2
1. Motywacyjne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
2. Rodzinne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
3. Kompetencje społeczno-emocjonalne a płeć – dane empiryczne.
4. Kompetencje społeczno-emocjonalne a wiek – dane empiryczne.
5. Kompetencje społeczno-emocjonalne a temperament – dane empiryczne.
6. Kompetencje społeczno-emocjonalne a cechy osobowości – dane empiryczne.
7. Kompetencje emocjonalne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne.
8. Kompetencje społeczne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne.
9. Kompetencje społeczne a dobrostan – dane empiryczne.
10. Kompetencje emocjonalne a dobrostan – dane empiryczne.
11. Inteligencja emocjonalna a dobrostan – dane empiryczne.
12. Rola kompetencji społeczno-emocjonalnych.
13. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – I.
14. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – II.
15. Podsumowanie.
W cyklu 2021/22_L:
1. Motywacyjne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Rozumie znaczenie motywacyjnych wyznaczników rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych.
2) Rozumie znaczenie rodzinnych wyznaczników rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych.
3) Zna badania dotyczące rodzinnych uwarunkowań kompetencji społeczno-emocjonalnych.
4) Zna badania dotyczące osobowościowych uwarunkowań kompetencji społeczno-emocjonalnych.
5) Zna badania dotyczące korelatów kompetencji społeczno-emocjonalnych.
6) Charakteryzuje główne sposoby podejścia do trenowania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Umiejętności
1) Rozpoznaje deficyty w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych.
2) Potrafi zaplanować oddziaływania treningowe ukierunkowane na doskonalenie kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Kompetencje
1. Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
2. Ma świadomość możliwości doskonalenia kompetencji społeczno-emocjonalnych.
ECTS: 4 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 60 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; łącznie 120 godzin; 120:30=4)
Kryteria oceniania
Kryteria ocen
Wiedza
Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.
Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia w punktach i dobrze ją rozumie.
Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.
Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.
Umiejętności
Na ocenę 5 (bdb): potrafi formułować trafne hipotezy wyjaśniające przyczyny deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych, przy planowaniu oddziaływań treningowych potrafi zaplanować ogólne kierunki oddziaływania i obmyślić szczegóły realizacyjne.
Na ocenę 4 (db): potrafi sformułować hipotezę wyjaśniającą przyczynę deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych; przy planowaniu oddziaływań treningowych ogranicza się do szczegółów realizacyjnych, ale ma trafne pomysły.
Na ocenę 3 (dst): powierzchownie wyjaśnia przyczyny deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych; przy planowaniu oddziaływań treningowych powiela znane pomysły.
Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość refleksji nad warunkami rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych i komplementarnością różnych podejść stosowanych przy ich opisywaniu.
Literatura
Podstawowa
1. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
2. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
3. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uzupełniająca
1. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40.
2. Knopp, K. (2007). Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców. Roczniki Psychologiczne, 10, 113-134.
3. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182.
4. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204.
5. Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 55-69.
6. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin.
7. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A.
8. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.
9. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.
10. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.
11. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
12. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18
13. Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP.
14. Olszyca, K. (1998). Rola osobowościowych mechanizmów w regulacji stymulacji. Studia Psychologiczne, 36, 57-71.
15. Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 9, 23-33.
16. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.
17. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zaliczenie II roku studiów. WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 2 stanowi kontynuację WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 1. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: