WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 1 WF-PS-N-UKSE1
1. Pojęcie kompetencji społecznych.
2. Metody pomiaru kompetencji społecznych – I.
3. Metody pomiaru kompetencji społecznych – II.
4. Pojęcie kompetencji emocjonalnych.
5. Metody pomiaru kompetencji emocjonalnych.
6. Pojęcie inteligencji emocjonalnej (zdolności emocjonalnych).
7. Metody pomiaru inteligencji emocjonalnej (zdolności emocjonalnych).
8. Pojęcie inteligencji społecznej (zdolności społecznych).
9. Metody pomiaru inteligencji społecznej (zdolności społecznych).
10. Odmienność pojęć inteligencja (zdolności) i kompetencje (umiejętności).
11. Pojęcie treningu społecznego.
12. Model uwarunkowań kompetencji społecznych i emocjonalnych.
13. Instrumentalne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
14. Poznawcze i rozwojowe uwarunkowania inteligencji społecznej i emocjonalnej.
15. Podsumowanie.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematów |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Definiuje pojęcia: kompetencje społeczne, kompetencje emocjonalne, inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, trening społeczny.
2) Rozumie znaczenie instrumentalnych wyznaczników rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych.
3) Zna podstawowe koncepcje inteligencji społecznej.
4) Zna podstawowe koncepcje inteligencji emocjonalnej.
5) Rozumie odmienność pojęć zdolności i kompetencje (umiejętności).
6) Rozumie odmienność metod pomiaru zdolności i metod pomiaru kompetencji.
7) Zna narzędzia do pomiaru kompetencji społecznych, kompetencji emocjonalnych, inteligencji społecznej i inteligencji emocjonalnej.
Umiejętności:
1) Dostrzega odmienność dyspozycji warunkujących zachowania „maksymalne” i zachowania typowe.
2) Potrafi dokonać wyboru adekwatnego narzędzia do pomiaru kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Postawy:
1) Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
2) Ma świadomość możliwości doskonalenia kompetencji społeczno-emocjonalnych.
ECTS: 4 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 60 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; łącznie 120 godzin; 120:30=4)
Kryteria oceniania
Kryteria ocen
Wiedza
Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.
Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia w punktach i dobrze ją rozumie.
Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.
Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.
Umiejętności
Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie wykryć różnice między różnymi podejściami do operacjonalizowania kompetencji społeczno-emocjonalnych, inteligencji emocjonalnej i inteligencji społecznej; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu;
Na ocenę 4 (db): przy porównywaniu różnych podejść do operacjonalizowania kompetencji społeczno-emocjonalnych, inteligencji emocjonalnej i inteligencji społecznej na ogół nie dokonuje samodzielnych analiz, ograniczając się do gotowej wiedzy; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.
Na ocenę 3 (dst): przy porównywaniu różnych podejść do operacjonalizowania kompetencji społeczno-emocjonalnych, inteligencji emocjonalnej i inteligencji społecznej na ogół poprzestaje na opisie; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu.
Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest dojrzałość refleksji nad warunkami rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych i komplementarnością różnych podejść stosowanych przy ich opisywaniu.
Literatura
Podstawowa
1. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
2. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
3. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uzupełniająca
1. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40.
2. Knopp, K. (2007). Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców. Roczniki Psychologiczne, 10, 113-134.
3. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182.
4. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204.
5. Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 55-69.
6. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin.
7. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A.
8. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.
9. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.
10. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.
11. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
12. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18
13. Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP.
14. Olszyca, K. (1998). Rola osobowościowych mechanizmów w regulacji stymulacji. Studia Psychologiczne, 36, 57-71.
15. Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 9, 23-33.
16. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.
17. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa Uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zaliczenie II roku studiów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: