Technologia informacyjna w pracy psychologa 2 WF-PS-N-TIWPP2
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie: Technologia informacyjna w pracy psychologa - możliwości wykorzystania technik komputerowych w praktyce psychologicznej.
2-3. Wiedeński System Testów: charakterystyka i zastosowanie w badaniach kierowców, badane obszary funkcjonowania kierowcy, charakterystyka wybranych testów.
3-4. Platforma testów Test2Drive: charakterystyka i zastosowanie w badaniach kierowców, badane obszary funkcjonowania kierowcy, charakterystyka wybranych testów.
5. Internet jako narzędzie pracy psychologa.
6. Dobra (psychologiczna) strona www, czyli jaka?
7. Założenie strony internetowej na wybranej platformie.
8. Kolokwium.
E-Learning
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1; student zna nowoczesne metody komputerowe stosowane w praktyce psychologicznej, wymienia i opisuje wybrane systemy komputerowe służące do prowadzenia do badań psychologicznych, tj. Vienna Test System i Test2Drive;
EK 2; student wyjaśnia specyfikę i zastosowania systemów Vienna Test System i Test2Drive; charakteryzuje wybrane testy komputerowe w tych systemach;
EK 3; student charakteryzuje internet jako narzędzie pracy psychologa, służące upowszechnianiu wiedzy psychologicznej oraz prowadzeniu praktyki zawodowej; student wymienia cechy dobrej strony www; student opisuje możliwości i specyfikę wybranej platformy do zakładania i prowadzenia stron internetowych, ma wystarczającą wiedzę do założenia własnej strony www na wybranej platformie.
Umiejętności
EK 4; student potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi dostępnymi w ramach systemu komputerowego Vienna Test System (VTS) i Test2Drive (T2D);
EK 5; student potrafi zaplanować i przeprowadzić badania psychologiczne wybranych funkcji poznawczych i motorycznych, a także osobowości oraz intelektu, stosując testy zawarte w Vienna Test System (VTS) i Test2Drive (T2D); student potrafi zinterpretować wyniki wybranych testów z VTS i T2D;
EK 6; analizuje treści i formę stron internetowych dotyczących działalności psychologicznej, klasyfikuje ww. strony, wyciąga wnioski i jest w stanie zaplanować wygląd własnej strony internetowej, zachowując zasady „dobrej strony internetowej”; student jest w stanie założyć podstawową stronę www na wybranej platformie.
Kompetencje
EK 7; student gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian;
EK 8; student dyskutuje, wyraża swoje opinie w sposób szanujący opinie innych uczestników zajęć, pracuje w zespole, chętnie oferuje pomoc swoim kolegom i koleżankom,
EK 9; student zachowuje otwartość wobec nowych mediów, ocenia i dyskutuje ograniczenia oraz korzyści wynikające ze stosowania metod komputerowych VTS i T2D; wykazuje odpowiedzialność za prawidłowy przebieg badań i właściwą interpretację wyników; troszczy się o dobro osoby badanej;
EK 10; student jest gotów do przygotowania strony www na wybranej platformie internetowej; wyraża opinie na temat różnych sposobów prezentowania wiedzy psychologicznej w internecie, ma świadomość zasad tworzenia „dobrych” stron www; dąży do stosowania nabytej wiedzy i umiejętności w swojej bieżącej pracy/działalności.
ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15
Przygotowanie referatu: 5
Przygotowanie do kolokwium: 10
Suma godzin: 30 [30:30=1]
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: kolokwium oraz praca zaliczeniowa; uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich.
Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć.
Kryteria oceny:
ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w nowoczesnych metodach komputerowych stosowanych w psychologii, tj. Vienna Test System i Test2Drive. Bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia komputerowe do przygotowania badań psychologicznych. Bardzo dobrze interpretuje wyniki w raportach generowanych przez VTS i T2D. Bardzo dobrze orientuje się i potrafi założyć stronę internetową, która mogłaby służyć prowadzeniu działalności psychologicznej (np. upowszechnianiu wiedzy psychologicznej lub prowadzeniu praktyki zawodowej).
ocena dobra (4) – student dobrze orientuje się w nowoczesnych metodach komputerowych stosowanych w psychologii, tj. Vienna Test System i Test2Drive. Dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia komputerowe do przygotowania badań psychologicznych. Dobrze interpretuje wyniki w raportach generowanych przez VTS i T2D. Dobrze orientuje się i potrafi założyć stronę internetową, która mogłaby służyć prowadzeniu działalności psychologicznej (np. upowszechnianiu wiedzy psychologicznej lub prowadzeniu praktyki zawodowej).
ocena dostateczna (3) – student słabo orientuje się w nowoczesnych metodach komputerowych stosowanych w psychologii, tj. Vienna Test System i Test2Drive. Słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia komputerowe do przygotowania badań psychologicznych. Słabo interpretuje wyniki w raportach generowanych przez VTS i T2D. Słabo orientuje się w tym, jak założyć stronę internetową, która mogłaby służyć prowadzeniu działalności psychologicznej (np. upowszechnianiu wiedzy psychologicznej lub prowadzeniu praktyki zawodowej).
ocena niedostateczna (2) – student nie orientuje się w nowoczesnych metodach komputerowych stosowanych w psychologii, tj. Vienna Test System i Test2Drive. Nieprawidłowo dobiera i wykorzystuje narzędzia komputerowe do przygotowania badań psychologicznych. Nieprawidłowo interpretuje wyniki w raportach generowanych przez VTS i T2D. Nie orientuje się i nie potrafi założyć strony internetowej, która mogłaby służyć prowadzeniu działalności psychologicznej (np. upowszechnianiu wiedzy psychologicznej lub prowadzeniu praktyki zawodowej).
Literatura
Literatura do poszczególnych zagadnień, omawianych podczas ćwiczeń, zostanie podana podczas zajęć.
Literatura podstawowa:
Łuczak, A. (2005). Wiedeński System Testów w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Bezpieczeństwo Pracy, 2, 18-21.
Niezgoda, M., Kamiński, T., Ucińska, M., Tokaczyk, E., Kruszewski, M. (2011). Komputerowe systemy wspomagania psychologicznych badań kierowców. Logistyka, 6, 3027-3034.
Tarnowski, A. (2014). System Test2Drive w badaniach psychologicznych kierowców. Transport Samochodowy, 2, 83-96.
Ucińska, M. (2008). Wiedeński System Testów - narzędzie pomocnicze w psychologicznych badaniach kierowców. Biuletyn Informacyjny ITS, 5, 29, 5-11.
Wiedeński System Testów. Diagnostyka psychologiczna – obszary zastosowań. Dostępne na: http://www.psycholab.pl/psycholab/pages/diagnostyka.htm, dn. 22.08.2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: