Psychologia międzykulturowa-ćwiczenia WF-PS-N-PMC
Celem ćwiczeń jest uwrażliwienie studentów na różnice kulturowe, dostarczenie wiedzy na temat metod badawczych stosowanych w psychologii międzykulturowej, w jakich obszarach praktycznych wiedza z psychologii międzykulturowej znajduje zastosowanie oraz jak pomagać i komunikować się z osobami odmiennymi kulturowo. Ćwiczenia podkreślają znaczenie relatywizmu kulturowego w kontaktach interpersonalnych i międzygrupowych. Zajęcia doskonalą umiejętność krytycznego myślenia, podkreślają wartość szanowania kulturowej różnorodności. Ważnym elementem zajęć jest nauka przeprowadzania wywiadu akulturacyjnego i jego interpretacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej.
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji
zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej.
Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym.
Umiejętności:
Student potrafi tworzyć opinie na temat zróżnicowanych interpretacji psychologicznych ludzkich zachowań.
Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski, przewidywać
implikacje praktyczne.
Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o
charakterze psychoedukacyjnym.
Kompetencje:
Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości.
Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się
doświadczeniami.
Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to
zilustrować w pracy twórczej.
Kryteria oceniania
W ramach zajęć studenci będą zdobywać punkty za wykonane aktywności:
- test końcowy (15 punktów)
- grupowe przeprowadzenie diagnozy akulturacyjnej i jej zaprezentowanie (15 punktów).
Studenci otrzymują ocenę końcową na podstawie liczby zdobytych punktów:
do 15: 2.0
16-18: 3.0
19-21: 3.5
22-24: 4.0
25-27: 4.5
28-30: 5.0
Zajęcia będą odbywały się online, w trybie synchronicznym, na platformie Teams w uzupełnieniu z trybem asynchronicznym na platformie Moodle
Literatura
Literatura podstawowa:
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP.
Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural
specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3.
Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa.
Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa:
Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: