Psychologia międzykulturowa WF-PS-N-PM
Zakres tematów:
1. Psychologia kultury a psychologia międzykulturowa
2. Metody badawcze w psychologii międzykulturowej.
3. Paradygmaty psychologii międzykulturowej. Model eko-kulturowy Johna Berry`ego
4. Badania Geerta Hofstede i wsp. nad wymiarami kulturowymi
5. Badania wymiarów kulturowych GLOBE
6. Wartości a kultura. Teoria wartości Schwartza oraz teoria rozwoju ludzkiego Welzela i Ingleharta
7. Aksjomaty społeczne
8. Dobrostan psychologiczny i jego uwarunkowania kulturowe.
9. Uwarunkowania kulturowe narcyzmu i roszczeniowości.
10. Tożsamość a relacje międzygrupowe.
11.Stereotypy narodowe i uprzedzenia.
12. Kultura polska i jej specyfika
13. Psychologia ewolucyjna a międzykulturowa: Natura czy kultura?
14. Psychologia akulturacji
15. Stosowana psychologia międzykulturowa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej.
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej.
Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym.
Umiejętności:
Student potrafi tworzyć opinie na temat zróżnicowanych interpretacji psychologicznych ludzkich zachowań.
Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski, przewidywać
implikacje praktyczne.
Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o
charakterze psychoedukacyjnym.
Kompetencje:
Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości.
Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się
doświadczeniami.
Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to
zilustrować w pracy twórczej.
Kryteria oceniania
metoda: egzamin testowy sprawdzający wiedzę z zakresu tematyki wykładów i wskazanej literatury
Student w ramach dodatkowych aktywności (udział w badaniach psychologicznych, aktywność na zajęciach) może uzyskać dodatkowe punkty.
Kryterium zaliczenia: otrzymanie min. 50 % punktów na egzaminie obejmującym zagadnienia przedmiotu.
Egzamin obejmuje 20 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności:
10-12: dst
13-14: dst +
15-16: db
17-18: db +
19-20: bdb
Literatura
Literatura:
Literatura podstawowa:
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP.
Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural
specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3.
Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa.
Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa:
Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: