Zarządzanie konfliktami w ochronie środowiska WF-OB-ZKOS
1.Infrastruktura i środowisko przyrodnicze i społeczne. Spory o ochronę dóbr natury. Spory o sąsiedztwo z przedsięwzięciem. „Demokracja środowiskowa”. Konsultacje podejmującego decyzję. Program promocyjno-konsultacyjny inwestora.
2. Konflikt. Co to jest konflikt, rodzaje konfliktów, model kluczowych umiejętności mających znaczenie dla przebiegu konfliktu, przyczyny konfliktu
3. Tworzenie mapy konfliktu: Beneficjenci, poszkodowani i interwenienci. Interesy uczestników postępowania decyzyjnego. Konflikty: danych, relacji, interesów i wartości. Zasięg obszarowy konfliktu. Możliwe scenariusze konfliktów
4.Analiza danych, diagnoza: badanie opinii publicznej. Rola socjologów i wprowadzenie do metodologii badań społecznych
5.Dylematy zrównoważonego rozwoju (analizy przypadków)
6.Negocjacje problemowe (1) Odchodzenie od NIE. Działania na zasadzie "wygrana-wygrana" - rola negocjacji problemowych: kwestie, pozycje, interesy; ustalenia proceduralne.
7.Negocjacje problemowe (2) Fazy negocjacji w strategii problemowej, konsekwencje
8.Działania promocyjno – komunikacyjne. Komunikacja: informowanie, konsultowanie i angażowanie zainteresowanych grup społecznych. Techniki działań komunikacyjnych. Przykład: program promocyjno – konsultacyjny w związku z modernizacją gospodarki ściekowej dla Warszawy
9.„Twoja opinia jest dla nas ważna”: czyli narzędzia konsultacji społecznych. Kanały wymiany informacji, rola Internetu, badania opinii publicznej, world cafe, clearing house.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia Student powinien:
1.) potrafić zidentyfikować potencjalne konflikty zwiazane z ochroną środowiska,
2.) potrafić przeanalizować i opisać w sposób syntetyczny strukturę danego konfliktu, zidentyfikować przyczyny, strony konfliktu, stanowiska oraz zaplanować efektywne formy komunikacji,
3.) potrafić zaplanować etapy konsultacji społecznych,
4.) znać i rozumieć różnicę pomiędzy różnymi typami rozwiązywania sporów oraz procesów komunikacyjnych.
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są za:
1.) realizację prac pisemnych, podlegających konsultacji w trakcie całego cyklu zajęć
Prace pisemne oceniane są pod względem adekwatności przedstawionych treści do zadanego tematu, wykorzystania źródeł i materiałów prezentowanych w trakcie wykładu, umiejętności syntetycznego przedstawienia opisywanych zagadnień, wyciągania odpowiednich wniosków, przejrzystości przekazu i formy graficznej
2.) aktywność w trakcie zajęć,
Oceniane na podstawie przedstawionych przez studentów w trakcie zajęć prezentacjach, przygotowaniu materiałów oraz uczestnictwie w zadaniach (grach, symulacjach, itp) prowadzonych w trakcie zajęć.
).
Literatura
1) Tekst „Konwencji z Aarhus” http://ec.europa.eu/environment/aarhus/ (z dnia 1.05.2010)
polskie tłumaczenie: http://www.kp.org.pl/pdf/prawo/konw_aarhus.htm.
2) USTAWA z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
http://lex.pl/serwis/du/2008/1227.htm.
3) Jendrośka J., Bar M. (red.). 2008. Wspólnotowe prawo ochrony środowiska i jego implementacja w Polsce trzy lata po akcesji. Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław.
4) Długosz D., Wygnański J.J. 2005. Obywatele współdecydują: przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa.
5) Matczak P. 1996. Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY, w: Cichocki R. (red.), Podmiotowość społeczności lokalnej. Wyd. UAM, Poznań.
6) Chełpa S., Witkowski T. 1995. Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami. WSiP, Warszawa.
7) Ury W. 1998. Odchodząc od nie – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji. PWE, Warszawa.
8). Iwińska, K., M. Troszyński. 2014. "Infrastructural investments decision making processes within environmental democracy", TRANSFORMACJE: an interdisciplinary journal; 1-2 (80 -81).
9) Arnstein, Sherry R. Drabina Społecznej Partycypacji, Magazyn Amerykańskiego Instytutu Planistów, 1969, tłum. Łukasz Stępnik
10) Dubel A. , 2013. Metody rozwiązywania konfliktów ekologicznych na obszarach Natura 2000, Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych Wrocław, Kraków.
11) Derwich P., K. Iwińska. 2010. „Konsultacje społeczne - przymus czy wsparcie realizacji inwestycji?” w: „Jak projektować i prowadzić działania informacyjno-konsultacyjne na obszarach chronionych?” red. M. Grodzińska-Jurczak i M. Tarabuła-Fiertak, Kraków
Dodatkowo:
https://www.researchgate.net/profile/Karolina_Krolikowska/publication/272566027_Metody_rozwiazywania_konfliktow_na_obszarach_Natura_2000/links/559f80f308ae02b96ae6055d/Metody-rozwiazywania-konfliktow-na-obszarach-Natura-2000.pdf
http://natura2000.org.pl/e-szkolenia/e11-spoleczenstwo-obywatelskie-2/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: