Powstanie i organizacja życia na Ziemi WF-OB-POZZ
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g)
2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)
3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)
4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)
5. Specyfika rzędu Primates. (2g)
6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g)
7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g)
8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g)
9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)
10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g)
11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)
12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)
13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g)
14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)
W cyklu 2021/22_L:
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) |
W cyklu 2022/23_L:
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) |
W cyklu 2023/24_L:
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) |
W cyklu 2024/25_L:
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna historię powstania kosmosu i życia na Ziemi; dostrzega rozwój świata żywego; wymienia i definiuje związki między poszczególnymi grupami organizmów; charakteryzuje przełomowe procesy kształtujące powstanie i rozwój życia na Ziemi, tłumaczy funkcjonowanie poszczególnych procesów ekologicznych, objaśnia związki miedzy osobnikami, biocenozami, ekosystemami.
Umiejętności: student opisuje procesy przebiegające w kosmosie i geosferze; dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii i ewolucji.
Kompetencje: Student rozwija świadomość o funkcjonowaniu geosfery i biosfery, dostrzega i ocenia procesy zmian w geosferze i biosferze, ocenia swoje kompetencje, dba o rzetelność swojej pracy, wniosków i decyzji.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 50 godz.
suma godzin: 80 [80/30(25)=2,7]
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: test (jednorazowy wybór)
90%-100% bdb
79%-89% db
56%%-88% dst
0%-55% ndst
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.
2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.
3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.
6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.
7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.
W cyklu 2021/22_L:
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
W cyklu 2022/23_L:
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
W cyklu 2023/24_L:
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
W cyklu 2024/25_L:
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: