Podstawy meteorologii i klimatologii WF-OB-PMK
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=13947
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23076 (w cyklu 2021/22_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23076 (w cyklu 2022/23_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23076 (w cyklu 2023/24_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23076 (w cyklu 2024/25_L)
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą.
W cyklu 2021/22_L:
Przedmiot Meteorologia z Klimatologią wykładany jest dla studentów o specjalności ochrona środowiska. Dlatego też treści merytoryczne zawarte w części wykładowej położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci powinni umieć rozróżnić procesy klimatyczne powstałe w oparciu o warunki naturalne oraz wynikające z antropogenizacji środowiska przyrodniczego. Ma to istotny wpływ na jakość i kierunki podejmowanych decyzji środowiskowych. Studenci powinni umieć rozróżniać naturalną i antropogeniczną zmienność procesów klimatycznych poprzez analizę poszczególnych parametrów klimatycznych. |
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot Meteorologia z Klimatologią wykładany jest dla studentów o specjalności ochrona środowiska. Dlatego też treści merytoryczne zawarte w części wykładowej położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci powinni umieć rozróżnić procesy klimatyczne powstałe w oparciu o warunki naturalne oraz wynikające z antropogenizacji środowiska przyrodniczego. Ma to istotny wpływ na jakość i kierunki podejmowanych decyzji środowiskowych. Studenci powinni umieć rozróżniać naturalną i antropogeniczną zmienność procesów klimatycznych poprzez analizę poszczególnych parametrów klimatycznych. |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot Meteorologia z Klimatologią wykładany jest dla studentów o specjalności ochrona środowiska. Dlatego też treści merytoryczne zawarte w części wykładowej położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci powinni umieć rozróżnić procesy klimatyczne powstałe w oparciu o warunki naturalne oraz wynikające z antropogenizacji środowiska przyrodniczego. Ma to istotny wpływ na jakość i kierunki podejmowanych decyzji środowiskowych. Studenci powinni umieć rozróżniać naturalną i antropogeniczną zmienność procesów klimatycznych poprzez analizę poszczególnych parametrów klimatycznych. |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiot Meteorologia z Klimatologią wykładany jest dla studentów o specjalności ochrona środowiska. Dlatego też treści merytoryczne zawarte w części wykładowej położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci powinni umieć rozróżnić procesy klimatyczne powstałe w oparciu o warunki naturalne oraz wynikające z antropogenizacji środowiska przyrodniczego. Ma to istotny wpływ na jakość i kierunki podejmowanych decyzji środowiskowych. Studenci powinni umieć rozróżniać naturalną i antropogeniczną zmienność procesów klimatycznych poprzez analizę poszczególnych parametrów klimatycznych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student powinien posiadać pogłębioną wiedzę w zakresie przedmiotu Meteorologia i Klimatologia przyczyn powstawania zjawiska atmosferycznych, holistycznej ich analizy ze szczególnym uwzględnieniem procesów naturalnych oraz interakcji środowiskowych.
Umiejętności: Student powinien rozpoznawać zjawiska atmosferyczne umieć określać warunki i sposoby ich powstawania. Powinien umieć przeprowadzać analizę kształtowania się klimatu w zależności od wybranych czynników środowiska.
Student powinien znać zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych meteorologicznych w celu podejmowania decyzji w obszarze zarządzania informacją oraz sytuacjami kryzysowymi.
Kompetencje: Student powinien potrafić pracować samodzielnie, korzystać ze źródeł naukowych w tym Internetu oraz prawidłowo rozwiązywać naukowe zadania problemowe w oparciu o wiedzę i swoją kreatywność.
Zajęcia w roku akademickim 2020/21 będą prowadzone w trybie on-line.
Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line.
Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle.
Kryteria oceniania
Wykłady i ćwiczenia realizowane są w sposób zdalny przy wykorzystaniu uczelnianej platformy Moodle, Teams Meeting oraz platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS.
Zarówno wykłady, jak i ćwiczenia rozpoczynają się zgodnie z planem podanym w USOS na platformie Moodle w danym kursie przedmiotu.
W ramach kolejnego wykładu, czy ćwiczenia w kursie przedmiotu podany jest link do platformy z treścią wykładu (z aktualnym hasłem) oraz link do audio-video platformy Teams Meeting. Uwaga wykłady są realizowane w formie online. Nie są publikowane w żadnej innej formie np. PDF, czy PPT.
Ćwiczenia w ramach kursów odbywają się na platformie Moodle. Zadania są gromadzone do oceny w module Zadania.
Ćwiczenia są zaliczane podczas kontaktu audio-video poprzez platformę Teams Meeting.
Testy zaliczeniowe z ćwiczeń oraz egzamin są realizowane w oparciu o platformę Moodle.
Łączenie do systemu Teams Meeting oraz platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS, z każdego kursu na platformie Moodle w oparciu o aktualny link do wykładu.
Wykłady oraz ćwiczenia w ramach przedmiotu prowadzone są on-line.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach monitorowana w systemie. Dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwienia.
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach online realizacja ćwiczeń i projektów umieszczonych w systemie zadaniowym Moodle. Zaliczenie ćwiczeń online w terminie dopuszcza do egzaminu testowego realizowanego w systemie Moodle. Poprawka egzaminu, może być realizowana na zasadach egzaminu ustnego w sposób zdalny poprzez platformę Moodle.
Dodatkowe informacje dotyczące spraw związanych z procesem edukacji będą publikowane na stronie Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS pod adresem
http://ceie.edu.pl/2016/10/21/laboratorium-geologiczno-hydrologiczne-i-gis/
Aktualny link do wykładowej platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS publikowany jest dla grupy zajęciowej w systemie Moodle.
Literatura
Bac S., M. Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Wrocław
Bac S., C. Koźmiński, M. Rojek, Agrometeorologia, PWN.
Crowe: Problemy klimatologii ogólnej
Chromow S. P, Meteorologia i klimatologia, PWN Warszawa
Crowe: Problemy klimatologii ogólnej
Dubicka M., Pyka J. L.: Meteorologia i klimatologia. Materiały do wykładów i ćwiczeń.
Dunlop S., Pogoda – Przewodnik ilustrowany: Chmury, zjawiska optyczne, opady
Garnier B. J., Podstawy klimatologii. IMGW, 1996, Warszawa
Gaudie A., Klimat. Prognozy XXI wieku, Prószyński i S-ka, Warszawa
Kłysik K., K. Kożuchowski, M. Tarajkowska: Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, 1990, Wyd. UŁ.
Kosiba A.: Wstęp do klimatologii Polski
Kossowska U., Cezak, D. Martyn, K. Olszewski, M. Kopacz-Lembowicz:
Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, 2000, Wyd. Nauk. PWN
Kożuchowski K., Atmosfera, klimat, ekoklimat, PWN, Warszawa
Kożuchowski K., R. Przybylak, Efekt cieplarniany, Wiedza Powszechna, Warszawa
Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie PWN, 2011
Kożuchowski K. i inni, Meteorologia i klimatologia, 2005, PWN, Warszawa
Lockwood J.G., Procesy klimatotwórcze, 1984.
Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN
Matuszko D., Chmury. Klasyfikacja, rozpoznawanie, pogoda, Wyd. UJ, Kraków
Martyn D., 1995, Klimaty kuli ziemskiej. PWN Warszawa.
Międzynarodowy atlas chmur. 1959, PIHM Warszawa.
Okołowicz W., 1969, Klimatologia ogólna. PWN Warszawa.
Próchnicki J.: Metody opracowań klimatologicznych
Radomski Cz.: Agrometeorologia
Retallack B.J., 1991: Podstawy meteorologii.
Roth G.D., 2000: Pogoda i klimat.
Słownik meteorologiczny, Red. Niedźwiedź T., 2003, IMGW Warszawa.
Sorbjan Z.,, Meteorologia dla każdego, PWN 2001
Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa
Woś A., 1995, ABC meteorologii, UAM. Poznań.
Woś A., 2002, Meteorologia dla geografów. PWN Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: