Etyka ogólna WF-OB-ETY
Wykład stanowi próbę wyjaśnienia, na czym polega moralna interpretacja ludzkich działań (postaw, decyzji, reakcji itd.). W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Etyka a moralność
2. Kierunki etyczne: teleologizm (eudajmonizm, hedonizm, utylitaryzm), deontonomizm, personalizm
3. Człowiek jako osoba
4. Czyn jako świadome działanie człowieka
5. Wolność człowieka
6. Odpowiedzialność moralna
7. Czym jest sumienie?
8. Wina i poczucie winy
9. Tomistyczna i fenomenologiczna koncepcja wartości
10. Filozoficzne koncepcje cnót
11. Filozoficzne koncepcje sprawiedliwości
12. Etyczny wymiar przyjaźni
13. Krzywda językowa
14. Doświadczenie czasu a tożsamość podmiotu
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje
Umiejętności: student analizuje, interpretuje i poddaje krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej, potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych
Kompetencje: student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi wyciągać odpowiednie wnioski, przedstawiać racjonalne argumenty oraz formułować wiarygodne oceny moralne, dostrzega moralny wymiar rzeczywistości, będąc świadomym jej wieloaspektowości, docenia wagę wartości moralnych w życiu każdego człowieka
ECTS:
Udział w wykładzie - 30 godzin
Lektura tekstów - 10 godzin
Pisemna analiza tekstu - 5 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 10 godzin
Konsultacje - 5 godzin
Suma godzin - 60 : 30 = 2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst): student nie wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, nie zna głównych kierunków etycznych, nie definiuje podstawowych kategorii etycznych
- na ocenę 3 (dst.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić, definiuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 4 (db.): student student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i potrafi je krótko opisać, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i dokładnie je opisuje, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego
- na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii
- na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej
Kompetencje:
Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości, a także zdolność do podjęcia dyskusji o kwestiach etycznych: wyciągania odpowiednich wniosków i dobierania argumentów
Na ocenę końcową składa się:
1) oceny z testu
2) oceny z pisemnej analizy wskazanego tekstu
3) udziału i aktywności na zajęciach
Literatura
Etyka. Antologia tekstów, wyb. Z. Kalita, Wrocław 1995.
Arystoteles, Etyka nikomachejska [w:] Dzieła wszystkie, t. 5, Warszawa 2002.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Styczeń T., Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawnionej i ogólnie ważnej teorii moralności, Lublin 1972.
Tugendhat E., Wykłady o etyce, Warszawa 2004.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.
Spaemann R., Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001.
Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 2003.
Tischner, O człowieku. Wybór pism filozoficznych, Wrocław 2003.
Comte-Sponville, Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000.
Grabowski M., Krajobraz winy, Toruń 2001.
Pamięć w filozofii XX wieku, red. Z. Rosińska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: