Elementy logiki WF-OB-ELO
1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania
2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych
4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1
5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej
6. Błędy w argumentacjach
7. Rozumowania indukcyjne
8-9. Sposoby uzasadniania zdań
10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach
11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń
12. Analiza syntaktyczna wyrażeń
13. Algebra zbiorów
14. Formalne własności relacji
15. Podział logiczny
W cyklu 2021/22_Z:
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne, semiotyka logiczna |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student posiada wiedzę ogólną na temat logiki formalnej
EK 2 - student posiada znajomość specyfiki logiki na tle innych nauk (zna jej przedmiot i metodę)i
Umiejętności:
EK 3 - student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu semiotyki logicznej i logiki formalnej
EK 4 - student poprawnie przeprowadza analizę rozumowań
Kompetencje:
EK 5 – student zna podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej i poprawnie wykorzystuje narzędzia logiczne w dyskursie naukowym
EK 6 - student potrafi w sposób poprawny logicznie organizować własną pracę naukową
ECTS:
udział w wykładzie 30
udział w ćwiczeniach 30
przygotowanie do ćwiczeń 15
konsultacje 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 10
przygotowanie do egzaminu 20
SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]
LICZBA ECTS 4
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny poruszać się po zagadnieniach należących do semiotyki logicznej i Klasycznego Rachunku Zdań.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności jasnego formułowania myśli, poprawnego rozumowania i trafnej argumentacji. Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: odróżniania rozumowań poprawnych od błędnych, argumentacji trafnej od nietrafnej.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii.
Forma zaliczenia
- wykład: egzamin ustny lub pisemny
- ćwiczenia: 2 sprawdziany pisemne.
Warunki zaliczenia
- wykład: obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie uzupełniony o wybrane fragmenty zadanej lektury
- ćwiczenia: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) oraz pozytywne wyniki z 2 kolokwiów.
Metodą oceniania jest egzamin ustny i pisemny. Podstawą dopuszczenia do egzaminu est zaliczenie ćwiczeń - 2 kolokwia
Egzamin obejmuje materiał przedstawiony na wykładzie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektura:
1. Nieznański E., Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, C.H.Beck, Warszawa 2000.
2. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, 2006
3. Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, 2005
Bibliografia:
1. Borkowski L., Logika formalna, PWN, Warszawa 1970
2. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa'99.
3. Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995
W cyklu 2021/22_Z:
Logika w pigułce, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014. E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1992. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
W cyklu 2022/23_Z:
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
W cyklu 2023/24_Z:
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
W cyklu 2024/25_Z:
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: