Biologia 2 WF-OB-BIO2
Tematyka ćwiczeń:
1.Budowa i zasady działania mikroskopu świetlnego i mikroskopu stereoskopowego. Porównanie Procaryota i Eucaryota. Budowa komórki roślinnej i zwierzęcej (organelle komórkowe i ich funkcje). Podział komórek: mitoza i mejoza.
2.Budowa komórki roślinnej (organelle i ich funkcje). Ściana komórkowa i jej modyfikacje. Substancje zapasowe. Budowa i właściwości błon cytoplazmatycznych. Substancje zapasowe. Plazmoliza i deplazmoliza.
3.Budowa i funkcje tkanek roślinnych.
4.Pierwotna i wtórna budowa korzenia i łodygi. Modyfikacje korzeni i pędów (rośliny jednoliścienne i dwuliścienne)
5.Morfologia i anatomia liścia (igła sosny, rośliny jednoliścienne i dwuliścienne). Modyfikacje liści.
6.Charakterystyka mszaków, paprotniki i roślin nagozalążkowych Cykle życiowe i budowa wybranych przedstawicieli.
7.Rośliny okrytozalążkowe i ich cykl życiowy. Rodzaje kwiatów, kwiatostanów i owoców.
8.Charakterystyka komórki zwierzęcej. Elementy budowy zewnętrznej i wewnętrznej pierwotniaków, gąbek i parzydełkowców.
9.Charakterystyka ogólna, elementy budowy zewnętrznej i wewnętrznej płazińców (wirki, przywry, tasiemce) oraz obleńców (wrotki i nicienie). Cykle życiowe niektórych płazińców i obleńców.
10.Charakterystyka ogólna, elementy budowy zewnętrznej i wewnętrznej pierścienic (wieloszczety, skąposzczety i pijawki) oraz mięczaków (ślimaki, małże i głowonogi)
11.Charakterystyka ogólna, budowa zewnętrzna i wewnętrzna stawonogów (skorupiaki, pajęczaki)
12. Charakterystyka ogólna, budowa zewnętrzna i wewnętrzna stawonogów (owady)
13.Tkanki zwierzęce – budowa i funkcje.
14.Przegląd głównych grup kręgowców (krągłouste, ryby, płazy). Zróżnicowanie budowy zewnętrznej i wewnętrznej.
15.Przegląd głównych grup kręgowców (gady, ptaki i ssaki). Budowa zewnętrzna i wewnętrzna.
W cyklu 2021/22_Z:
Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2022/23_Z:
Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2023/24_Z:
Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematyka ćwiczeń: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1 - Zna podstawową terminologią biologiczną.
EK2 - Student opisuje i charakteryzuje poziomy organizacja życia od komórki do organizmu.
EK3 - Wyjaśnia zależności pomiędzy anatomią i morfologią organów (roślin i zwierząt) a ich funkcjami.
EK4 - Definiuje podobieństwa i różnice w budowie głównych jednostek taksonomicznych zwierząt i roślin. Odróżnia cechy ogólne od szczegółowych.
EK5 - Wymienia pospolite gatunki krajowej flory i fauny
Umiejętności
EK6 - Student potrafi pracować z mikroskopem optycznym i stereoskopowym, analizując preparaty mikroskopowe - trwałe, tymczasowe i przyżyciowe. Wykonuje samodzielnie preparaty nietrwałe i trwałe przy pomocy różnych technik .
EK7 - Sporządza prawidłową dokumentację graficzną i opisową własnych obserwacji.
EK8 - Porównuje elementy budowy roślin i zwierząt na różnym poziomie organizacji. Analizuje związki pomiędzy budowa a funkcją.
EK9 - Zna zasady pracy z kluczem i posługuje się kluczem do oznaczania zwierząt i roślin do większych jednostek taksonomicznych.
EK10 - Rozpoznaje wybrane taksony zwierząt bezkręgowych i kręgowych oraz pospolite gatunki roślin krajowej fauny i flory.
Kompetencje/Postawy
EK11 - Student jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt .
EK12 - Student potrafi pracować indywidualne lub w zespole.
EK13 - Student dba o etyczne zachowanie wobec zwierząt.
EK14 - Student ma świadomość, iż posiadana wiedza biologiczna oraz zdobyte umiejętności to solidna podstawa dla dalszego dokształcania się.
ECTS:
- udział w ćwiczeniach - 30
- przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń - 15
- przygotowanie graficznej rejestracji i opisu obrazów widzianych pod mikroskopem lub okazów makroskopowych po każdych ćwiczeniach - 15
- przygotowanie do kolokwiów cząstkowych - 30
SUMA GODZIN 90 [90:30(25) = 3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Kolokwium na ocenę
Wymagania:
Uczęszczanie na zajęcia, przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń, prowadzenie w zeszycie dokumentacji graficznej i opisowej praktycznych zadań wykonywanych na ćwiczeniach, zaliczenie kolokwiów cząstkowych lub końcowego.
Na ocenę końcową składa się suma punktów z 4 kolokwiów (max. 40 pkt)+ 1/2 punktów za aktywność + zaliczenie zadań praktycznych (2-3 zadania na każde kolokwium)
zakres punktów:
od 24-27 - ocena dostateczna;
28-30 - dost. plus,
31-34 - dobra,
35-38 - dobra plus,
pow. 39 - ocena bardzo dobra
Jeśli student nie uzyska 24 pkt. pisze kolokwium końcowe z całego materiału.
Literatura
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2007 - Podstawy biologii komórki - cz. 1 i 2, PWN, Warszawa, 364, 740 str.
Anatomia porównawcza kręgowców - red. Szarski H. 1978 (i inne wyd.)- PWN, Warszawa, 773 str.
Biologia - red. Czubaj A. 1992 (i inne wyd.) - PWRiL, Warszawa, 505 str.
Braune W., Leman A., Taubert H. 1975 - Praktikum z anatomii roślin, PWN Warszawa,
348 str.
Curtis N. 2006 - Ilustrowany słownik biologiczny - Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, 275 str.
Jura Cz. 2004 - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN, Warszawa, 864 str.
Kurczyńska E.U., Borowska-Wkręt D. 2007 - Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. PWN, Warszawa, 109 str.
Stańczykowska A. 1986 - Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa, 319 str.
Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343, 638 str.
Hempel-Zawitkowska J. 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych red. , PWN, 396 str.
Internet: b http://biodidac.bio.uottawa.ca
Internet: c http://www.insectimages.org
W cyklu 2021/22_Z:
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2007 - Podstawy biologii komórki - cz. 1 i 2, PWN, Warszawa, 364, 740 str. |
W cyklu 2022/23_Z:
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2007 - Podstawy biologii komórki - cz. 1 i 2, PWN, Warszawa, 364, 740 str. |
W cyklu 2023/24_Z:
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2007 - Podstawy biologii komórki - cz. 1 i 2, PWN, Warszawa, 364, 740 str. |
W cyklu 2024/25_Z:
Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2007 - Podstawy biologii komórki - cz. 1 i 2, PWN, Warszawa, 364, 740 str. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: