Bezpieczeństwo, ergonomia i higiena pracy WF-OB-BHP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0b24aa20c9a740b5a1a3b3819e8d6f85%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b6d9eebd-d386-4b4d-9219-2285c8f2b793&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Zajęcia mają za zadanie przekonać studenta do ważności zagadnień związanych z bezpieczeństwem oraz higieną pracy w zakładzie pracy jak i poza nim.
Obejmują następujące treści:
1. Regulacje prawne ochrony pracy, Konstytucja RP, Kodeks pracy, Ustawy, Układy zbiorowe pracy, Regulamin pracy,
2. System ochrony pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Dozoru Technicznego, Związki zawodowe, Społeczna Inspekcja Pracy,
3. Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Komisja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, charakterystyka,
4. Podstawowe obowiązki pracodawcy i osób kierujących pracownikami w zakresie zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
5. Prawa i obowiązki pracownika w zakresie przestrzegania zasad BHP i higieny pracy w zakładzie,
6. Kobieta w zakładzie pracy, ochrona pracy i zdrowia kobiet,
7. Zatrudnianie młodocianych, uwarunkowania,
8. Zatrudnianie osób niepełnosprawnych, warunkowania,
9. Wypadki przy pracy, choroba zawodowa, procedury postępowania,
10. Czynniki niebezpieczne, uciążliwe, szkodliwe występujące podczas wykonywania pracy, zasady i metody likwidacji tych czynników,
11. Urządzenia elektryczne, oświetlenie, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, promieniowanie nadfioletowe, charakterystyka,
12. Drgania mechaniczne, hałas, substancje chemiczne, zatrucia, sposoby likwidacji tych zagrożeń, środki ochrony indywidualnej,
13. Ryzyko zawodowe, ocena, kategorie, niebezpieczne zachowania ludzi,
14. Ergonomia, bezpieczne stanowisko pracy, higiena i medycyna pracy, pomieszczenia do pracy, uwarunkowania,
15. Zdarzenia losowe, zagrożenia, wypadki, pierwsza pomoc przedmedyczna.
W cyklu 2021/22_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
W cyklu 2022/23_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obowiązki pracodawcy i pracownika. Nadzór nad warunkami pracy. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawy prawne dotyczące obowiązków pracodawcy i pracownika z zakresu BHP w zakładzie pracy, rozpoznaje czynniki niebezpieczne dla człowieka w środowisku pracy, wymienia metody likwidacji lub ograniczenia tych czynników, posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania człowieka w środowisku pracy,
Umiejętności: student umie postępować w przypadku wypadku, udziela pierwszej pomocy przedmedycznej, przeprowadza procedurę powypadkową,
Kompetencje: student potrafi określić ryzyko zawodowe na stanowisku pracy, zmienia swoje podejście do wykonywania obowiązków zawodowych kierując się priorytetem własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych osób.
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 15
samodzielna lektura tekstów, przygotowanie się do ćwiczeń - 10
przygotowanie się do zaliczenia - 5
suma godzin - 30 [30:30(25)=1]
liczba ECTS - 1
Kryteria oceniania
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
Ocena bardzo dobra:
- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student w pełnym stopniu opanował materiał programowy i umiejętności. Zna nazwy, rozumie pojęcia oraz zjawiska fizyczne związane z bhp. Potrafi wskazać i uzasadnić potrzebę stosowania przepisów z zakresu bhp, ochrony p.poż. i ochrony środowiska naturalnego, wskazuje nieprawidłowości. Potrafi samodzielnie przystosować i zaplanować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii i przepisami bhp. Skutecznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte na innych zajęciach.
Ocena dobra:
- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student ma niewielkie braki w zakresie wiedzy i umiejętności z treści programowych. Zna i uzasadnia potrzebę stosowania przepisów bhp w zakładzie pracy oraz poza nim. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bhp. Omawia pracę w instytucji zgodnie z wymogami ergonomii i przepisami bhp. Przy niewielkiej pomocy i inspiracji nauczyciela akademickiego potrafi samodzielnie rozwiązać zadania (sytuacje) związane z bhp oraz właściwie je zinterpretować i ustalić etapy działania.
Ocena dostateczna:
- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Wiedza studenta jest niepełna, wyrywkowa i fragmentaryczna. Wie do czego potrzebne jest stosowanie przepisów bhp w zakładzie pracy i poza nim. Wie jak powinno być przygotowane stanowisko pracy pracownika, zgodnie z wymogami ergonomii. Wybiórczo przedstawia niektóre przepisy dotyczące bhp, wymienia prawa i obowiązki dyrektora zakładu pracy, pracowników w zakresie bhp. Najważniejsze zagadnienia z zakresu bhp w zakładzie pracy i poza nim (w środowisku) jest w stanie zinterpretować przy pomocy nauczyciela akademickiego, ma trudności w połączeniu ich w logiczne ciągi oraz z samodzielnym wyciąganiem wniosków.
Ocena niedostateczna:
- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i rozumienia treści programowych.
- Student ma poważne braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności określonych w treściach programowych. Charakteryzuje się bierną postawą podczas ćwiczeń ale motywowany przez nauczyciela akademickiego przejawia chęć współpracy. Nie systematycznie uczestniczy w zajęciach. Nie potrafi odtworzyć w praktyce podstawowych umiejętności nabytych podczas zajęć. Wie do czego jest potrzebne stosowanie przepisów bhp i higieny pracy. Ze znaczną pomocą nauczyciela akademickiego potrafi omówić jak powinno być przygotowane stanowisko pracy w zakładzie, podobnie wymienia wybrane przepisy bhp, instytucje zajmujące się bezpieczeństwem w kontekście bhp. Z pomocą nauczyciela akademickiego wymienia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bhp.
W ocenianiu będzie brane również pod uwagę przygotowanie się studenta do ćwiczeń, wystąpienia na nich oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium końcowe przeprowadzone będzie w formie pisemnej z możliwością dodatkowej rozmowy( gruntującej ocenę) z prowadzącym.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kodeks pracy,
2. Gacek W.: Kompendium pierwszej pomocy, CIOP-PIB, Warszawa 2002,
3. Karadecka D.: Bezpieczeństwo i higiena pracy i ergonomia, CIOP, Warszawa 2008,
4. Rączkowski B.: BHP w praktyce. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr w Gdańsku, 2009,
5. Wyka T.: Bezpieczeństwo i higiena pracy po nowelizacji prawa pracy, Warszawa 1997,
6. Zbiorowe: Psychofizjologiczne problemy człowieka w środowisku pracy, CIOP-PIB, Warszawa 2015,
7. Zbiorowe: Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy. Ergonomia, CIOP- PIB, Warszawa 2016,
8. Zbiorowe: Środki ochrony indywidualnej, CIOP-PIB, Warszawa 2016,
9. Zbiorowe: Zarządzanie bezpieczeństwem pracy i ryzykiem. CIOP-PIB, Warszawa 2015,
10. Zbiorowe: Hałas, CIOP-PIB, Warszawa 2015,
Literatura uzupełniająca:
1. Buchfelder M., Buchfelder A.: Podręcznik pierwszej pomocy, PZWL, Warszawa 1997,
2. Buuehl R., Majak A., Sefema J., Strużyna J.: Porażenia i oparzenia prądem i łukiem elektrycznym. Etiologia i pomoc przedlekarska, WNT, Warszawa 1993,
3. Dołęgowski S., Janczała S.: Praktyczny poradnik dla służb BHP, ODDK, Warszawa 2006,
4. Karczewski J.: System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Warszawa 2000,
5. Zbiorowe: Zagrożenia mechaniczne, CIOP-PIB, Warszawa 2013,
6. Zbiorowe: Oświetlenie pomieszczeń i stanowisk pracy, CIOP-PIB, Warszawa 2015,
7. Zbiorowe: Drgania mechaniczne, CIOP-PIB, Warszawa 2016,
8. Zbiorowe: Czynniki zagrożeń biologicznych w środowisku pracy, CIOP-PIB, Warszawa 2015,
9. Zbiorowe: Energia elektryczna i elektryczność statyczna, CIOP-PIB, Warszawa 2015,
10. Zbiorowe; Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy. Prawna ochrona pracy. CIOP-PIB, Warszawa 2014.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Wykowska Maria, Ergonomia, Wydawn. AGH, Krakow 1994 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
W cyklu 2022/23_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
W cyklu 2023/24_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
W cyklu 2024/25_Z:
Student zna podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy. Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: