The Place of the Family in Cathechetics WT-FG-MRWK
Course Contens: On the background of the main aims of catechesis underlined will be the tasks attributed to the family as an environment of catechesis. Some of these are directly connected with the education in faith, while others are concerned with aiding the personal-social development of the child, for the anthropological dimension is very accented in contemporary catechesis. A historical analysis will in turn allow to see the evolution in the content of catechetical tasks, which the Church placed before the family through the centuries. The greatest attention will be given to those catechetical tasks that are placed before the family today and in the nearest future.
Assessment methods:Oral exam
Subject level
Learning outcome code/codes
Bibliography
Bagrowicz J., Kontekst społeczno-kulturowy i eklezjalny współczesnego wychowania religijnego, „Paedagogia Christiana” 1 (2002), s. 49-62.
Dudziak U., Rodzina pierwszym miejscem katechezy, w: Miejsca katechezy, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2005, s. 13-36.
Dziekoński, Formacja chrześcijańska dziecka w nauczaniu Kościoła (od Leona XIII do Jana Pawła II), Warszawa 2006.
Gajda J., Chrześcijańskie koncepcje wychowania moralnego, „Katecheta” 36 (1992) 4, s. 204-212.
Hansemann G., Wychowanie religijne, Warszawa 1988
Karasiewicz W., Wychowanie współczesne a religia, „Ateneum Kapłańskie” 19 (1933) t. 32, s. 113-143.
Majka J., Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem personalistycznym, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, red. F. Adamski, Kraków 1982, s. 41-55.
Stala J., Istota i zasady katechezy rodzinnej, w: Rodzina – Szkoła – Kościół. Korelacja i Dialog, red. P. Tomasik, Warszawa 2003, s. 91-103.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: