The Media in Poland WT-DKS-MWP
1. Normative doctrine of the media.
2. Press system
act of 26 January 1984 press law
the national council of radio and television (NCRT) in the constitution of the republic of Poland
NCRT's history
NCRT's powers
NCRT's members
the office of the electronic communication (OEC)
3. Transformations in the polish media after 1989
press system transformation
liquidation of the RSW
4. Press concerns in Poland
5. Press market segmentation
6. Polish newspapers
national dailies
economy press (dailies)
regional press
free dailies
7. Weekly reviews
general situation - circulation and sales
particular titles
8. Other segments of the press (color, specialized, women's weeklies, for children, youth).
9. The local and sublocal press
10. Catholic press and CNS (Catholic News Agency)
catholic newspaper or rather lack of it
weekly magazines
catholic news agency
11. Public media - mission and subscription
12. Radio market overview
public radio in Poland
licensed broadcasting
ownership structure
13. Television market in Poland
Public Television
Licensed broadcasting
Other
Network cable TV
Satellite digital platforms
digitization
14. Polish Internet
15. The Press Printers in Poland
16. The Press Distribution Companies in Poland
17. The research media organizations and the media research methodology
18. Press agencies
19. The economics of the media - the source of funding media. The media and advertising. Advertising packages.
20. Journalism and PR.
assessment methods:
Single choice test
Duration: 45 min.
Student can write the test after getting credits in classes.
Students can choose between two equal terms of the test or write both of them. The better of two grades is put into student's registration book
Subject level
Learning outcome code/codes
Bibliography
W. Sonczyk, Media w Polsce, Warszawa 1999.
Prawo prasowe, art. 7, 8, 20, 21.
Barta J., Markiewicz R., Matlak A. (red.), Prawo mediów, Warszawa 2008.
Klimkiewicz B. (red.), Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, Kraków 2005.
Sokołowski M., Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP?, Warszawa 2007.
Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007.
Pokrzycka L., Romiszewska B., Oblicza polskich mediów po 1989 roku, Lublin 2008.
R. Filas, Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989-1999), Zeszyty Prasoznawcze 1-2(1999), s. 31-54.
Z. Bajka, Prasa codzienna w latach 1989-1999, w: Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999.
E. Ciborska, Transformacja prasy byłej PZPR, ZPr 1-2(1992), s. 88-101.
K. Hadamik, Transformacje w mediach Europy Środkowo-Wschodniej (1989-2004), ZPr 1-2(2004), s. 32-45.
D. Grzelewska, Transformacja pism popołudniowych, ZPr 1-2(1992), s. 112-120.
Z. Bajka, Kapitał zagraniczny w polskiej prasie – lata 90., ZPr 1-2(1998), s. 21-36.
J. Mikułowski Pomorski, Media po 45 latach, ZPr 1-2(2006), s. 12-26.
D. Gdańska, Transformacja dzienników poczytelnikowskich (1989-1992), ZPr 1-2(1992), s. 102-111.
Ranking wydawców – największe koncerny prasowe w Polsce. Dodatek specjalny do „Pressa” 9(2006).
R. Filas, Rośnie dominacja mediów elektronicznych – nowa faza przemian polskiego rynku, ZPr 3-4(2003), s. 7-34 (a zwłaszcza 31-34).
K. Rosiński, Orkla Media 10 lat w Polsce, Warszawa 2002.
E. Ciborska, Polska Agencja Prasowa – tradycje i współczesność, Roczniki Historii Prasy Polskiej 1-2(1998), s. 171-190.
R. Gluza, Rada ministrów, „Press” 3(2003), s. 32-37.
K. Głowiński, Wyszło jak zwykle, „Press” 2(2006), s. 20-21.
G. Kopacz, Quo vadis, Agoro?, Press 10(2004), s. 30-33.
R. Zygmunt i in., Straszny Monty, Press 7(2006), s. 28-29 (o sprzedaży Orkli Mecomowi)
M. Wyszyńska, Poza racjonalnością, Press 7(2006), s. 43-45 (o konflikcie między Agorą a Springerem)
M. Lemańska, Razem, choć osobno, Press 11(2005), s. 74-77 (o współpracy między Polskapresse i Orkla Media).
Ponadto bieżące informacje i newsy ze świata mediów na łamach miesięcznika „Press” oraz w serwisach internetowych (wirtualnemedia.pl; mediarun.pl).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: