Critical reception of media transmission WT-DKS-KOP
Media literacy - skills training and media (making choices, critical and creative thinking). The medium is the message. Logosphere and iconosphere. Reading and its determinants. The specificity of the comics as a form of communication. Basics of film language. The specificity of television as a medium. In the world of sounds - the language of the radio. Computer games and their influence on the human psyche. Global network and our way of thinking. Language and ways of expression in advertising.
The specificity of the various techniques of manipulation by the media receiver. Manipulation of leads and titles, the red herring method, silence of uncomfortable information, publicizing unverified information, deliberate insinuations, insults and determination-fixing, the method of apparent authority, promotion of historical amnesia, handling fear, aggression and sex, the simulation of objectivity and neutrality, mixing political demands of the objectification of reality, technique of flattery.
Assessment methods: activity during exercise - analyzing the texts, broadcast journalism, reports (media files), exercise at home - search and analysis of current journalistic materials that illustrate issues discussed in class, source: press, radio, television, Internet, written individual work.
Subject level
Learning outcome code/codes
Bibliography
Albin K., Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa-Wrocław 2002.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007.
Dajan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
Falkowski A., Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama, Gdańsk 2002.
Francuz P. (red.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 1999.
Grand Press 2007. Dziennikarskie hity, Poznań 2008.
Grand Press 2008. Dziennikarskie hity, Poznań 2009.
Grand Press 2009. Dziennikarskie hity, Poznań 2010.
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 20092.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Legutko P., Rodziewicz D., Gra w media. Między informacją a deformacją, Warszawa 2007.
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.
Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 1997.
Lepa A., Świat propagandy, Czestochowa 2006.
Manipulacja, zło stosowane, Fronda nr 57/2010
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001
Najfeld J., Terlikowski T. P., Agata. Anatomia manipulacji, Warszawa – Karków 2008.
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1997.
Siemieniecki B. (red.), Manipulacja, media, edukacja, Toruń 2007.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
Toffler A., Trzecia fala, Poznań 2006.
Zielińska-Pękal D., Iluzje, interpretacje, iluminacje. O przekazie telewizyjnym badacze i gimnazjaliści, Kraków 2007.
Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Kraków 2004.
Zwoliński A., Obraz w relacjach społecznych, Kraków 2004.
Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Kraków 2003.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: