Psychology of Marriage and the Family WSR-NR-D-PSMR1
This course has not yet been described...
Subject level
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
KNOWLEDGE: Students will acquire knowledge about the basics of family functioning, history and present, the principles of family functioning and will learn about the functioning of normal, dysfunctional and dysfunctional families.
SKILLS: Students should gain the skills how to use the acquired knowledge needed to identify various types of family problems.
COMPETENCES / ATTITUDES: Students should be aware of the need to constantly develop their knowledge. It should be characterized by an open attitude to various problems and the competence to pre-diagnose them, should have knowledge of the principles of the process of family mediation.
credits:
participation in the lecture - 30
preparation for lecture and reading texts - 60
consultations - 5
exam preparation - 15
TOTAL HOURS 110
NUMBER OF ECTS – 4
Assessment criteria
- Grade 5 (bdb.): student has good comprehension of issues related to the psychology of marriage and the family, knows the different approaches in family psychology and is able to analyze them critically, can analyze dependencies on the determinants of durability and quality of marriage and family. He can critically and independently interpret scientific approaches, research results in this field.
- Grade 4 (db.): correctly points out the characteristics of marriage and family psychology, knows the different approaches in family psychology, can pinpoint important determinants of durability and quality of marriage and family functioning, can discuss and point to their importance and importance. He can present research results in this field.
- Grade 3 (dst.): student is able to indicate the important determinants of durability and quality of marriage and the functioning of the family and can discuss them.
- Grade 2 (next ..): does not know what is the psychology of marriage and family, can not indicate the conditions of high quality of marriage and the durability and cohesion of the family ..
The final grade is the grade from the final exam.
Bibliography
Lektura obowiązkowa:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.
Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL.
McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie.
Metody badań. Warszawa: Impuls.
Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.
Literatura (propozycje):
Baniak, J. (1996). Rodzina a osobowość dziecka. Problemy Rodziny, 4, 19-23.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Braun-Gałkowska, M. (1980). Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie. Warszawa: PAX.
Braun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Braun-Gałkowska, M. (2004). The responsibility for love. W: L. Kirk (red.), The family, a community for happiness: XXI International Congress for the family (s. 45-59). Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium.
Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (t. 1, s. 132-151). W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Drożdżowicz, L. (1999): Ogólna teoria systemów (s. 9-18). W: B. de Barbaro (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dyczewski, L. (1999). The family in a transforming society. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Foremniak, I. (2004). Satysfakcja seksualna w małżeństwie: problematyka badań własnych. Małżeństwo i Rodzina, 2, 47-50.
Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42.
Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum.
Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster.
Hantrais, L. (2004). Family policy matters: responding to family change in Europe. Bristol: The Policy Press.
Harwas-Napierała, B. (1993). Rola rodziny w przygotowaniu młodzieży do dorosłości. Problemy Rodziny, 3, 20-24.
Janicka, I., Niebrzydowski L. (1994). Psychologia małżeństwa. Łódź: UŁ.
Laskowski, J. (1987). Trwałość wspólnoty małżeńskiej: studium socjopsychologiczne. Warszawa: OdiSS.
Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN.
Ryś, M. (1993a). Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-23.
Ryś, M. (1993b). Wpływ zaspokojenia potrzeb psychicznych na akceptowanie wartości rodzinnych. Problemy Rodziny, 3, 25-27.
Ryś, M. (1994). Jakość i Trwałość Małżeństwa. Propozycja Skali. Problemy Rodziny, 4, 19-24.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś, M. (2005).Zmodyfikowana Skala Jakości Związku Małżeńskiego. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Instytut Psychologii UKSW.
Ziemska, M. (1986). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (s. 155-196). Warszawa: PWN.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: