Ethics WH-FP-K-E
Course contents:
1. Ethics as a philosophical science
2. Contemporary cultural climate
3. Values, truth, conscience
4. Category of natural law
5. Socrates and the sophists
6. The concept of Plato and Aristotle
7. Hellenistic and early Christian Ethics
8. Humanistic Renaissance ethics
9. Ethical system of Immanuel Kant
10. Kierkegaard, Marx, and Nietzsche
11. Ethics of Max Scheler
12. Basic principles of bioethics
13. Pill "day after", and prenatal tests
14. The problem of stem cells
15. Moral aspects of euthanasia and artificial insemination
K. Gryżenia:
Ethics - the definition and detailed explanation
Morality and ethics
Historical coverage of ethics
Sources and legitimacy of ethics
The philosophical and (anthropological) grounds of ethics
Understanding the person
Christian values and liberal values
The dispute about the concept of freedom
Moral qualities (virtues) and the development of the human person
Self-determination and self-fulfillment of the human person
Responsibility for ourselves and for others
Enlightenment vision of God and man and the consequences
Stability and consequence of conduct in classical philosophy and postmodernism
Morality and education
Which ethics for the future of European culture?
Assessment methods:
oral examination. The student is required to know the material presented during the classes and knowledge obtained from the reading list.
Subject level
Learning outcome code/codes
Learning outcomes
Knowledge: student knows what ethics as an academic discipline, knows main ethical directions, points out principles of moral evaluation of human action, defines and describes basic ethical categories: freedom, responsibility, coscience, values, virtues
Skills: student analyzes, interprets and criticizes texts of ethics, can argues and establish criterias of moral evaluation
Competence: student is able to participate in ethical discussion, perceives moral dimension of reality, being aware of its multifaceted, respects another human and appreciates the importance of moral values in human life
ECTS:
participation in classes - 30
preparation for classes and reading texts - 15
exam preparation - 10
consultation - 5
HOURS - 60 [60 : 30 (25) = 2]
ECTS NUMBER - 2
Bibliography
Obligatory reading list:
A. Kobyliński, Filozofia przyjaźni i samotności, „Homo Dei” 2003 nr 1, s. 51-66.
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1999.
Bibliography:
W. Bołoz, Etyka seksualna, Warszawa 2003.
B. Chyrowicz (red.), Klonowanie człowieka, Lublin 1999.
A. Kobyliński (red.), Dylematy bioetyki, Płock 2004.
R. Legutko, Tolerancja, Kraków 1998.
R. Otowicz, Etyka życia, Kraków 1998.
J. Pawlica (red.), Spór o etykę, Kraków 1999.
Z. Sareło (red.), Moralność i etyka w ponowoczesności, Warszawa 1996.
D. Ślęczak-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004.
K. Gryżenia:
J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634; K. Gryżenia, Chrześcijańska przeszłość dla kultury integrującej się Europy, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 11, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2008, s. 123-134; K. Gryżenia, Kompetencje wychowawcze nauczyciela i jego odpowiedzialność za ucznia w niektórych nurtach myślowych, w: Kompetencje współczesnego nauczyciela, red. K. Żegnałek, Warszawa 2008, s. 139-157; K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą – wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec „odmienności…?”. Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48; K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217; K. Gryżenia, Zagrożenia podmiotowości człowieka, "logos i ethos" 1(30)2011, s. 215-234; Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104; P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006; R. Mcinerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordarski, Kęty 2004; Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996; H. Skorowski, Wartości chrześcijańskie a wartości liberalne. Zgodność czy rozbieżność?, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 24 (2007), s. 279-297; R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000; W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Warszawa 2011; T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007; T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I: Etyka ogólna, Lublin 1986.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: