Christianity - reality and media image WT-DKS-P-CH
- http://122zucu (term 2021/22_L)
1. To acquaint students with the geographic distribution and demographic characteristics of individual factions of Christianity and their non-Christian "neighbors"
2. To sensitize students to the manipulative side of the media world
3. Acquisition of skills by students:
recognizing and analyzing the mechanisms of media depiction of reality
critical use of media and identification of manipulative techniques used in media practice
understanding the concept and consequences of mediatising religion
understanding the principles of building the image of religion / Christianity / the Catholic Church in the media
making a comparative analysis of media texts concerning the contemporary world and Christianity
diagnosing discrepancies between the desired and actual image of Christian Churches
assessing the possibility of changes in relations with the environment of a religious institution in times of crisis
Term 2021/22_L:
None |
(in Polish) E-Learning
Term 2020/21_L: (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | Term 2019/20_L: (in Polish) E-Learning z podziałem na grupy |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Term 2021/22_L: | Term 2020/21_L: | Term 2019/20_L: |
Assessment criteria
Attendance at class and an essay will be the basis for passing the course
Bibliography
Adamski A., Refleksja teologiczna nad naturą Kościoła rzymskokatolickiego a jego wizerunek medialny, [w:] B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Dialog wiary z nauką i kulturą, Łódź 2013, s. 41–60.
Bełkot A., „Model kodowania i dekodowania” Stuarta Halla w teoriach komunikacji, „Sensus Historiae” 2016, nr 3, s. 57–79.
Bertrand C.-J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.
Guzek D., Mediatyzacja religii: analiza pojęcia, [w:] E. Borkowska, A. Pogorzelska-Kliks, B. Wojewoda (red.), Przestrzenie komunikacji. Technika, język, kultura, Gliwice 2015, s. 69–78.
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.
Iwanicki J., Mediatyzacja treści religijnych w kulturze internetowej i popularnej, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2017, nr 2, s. 17–28.
Kościelniak K., Chrześcijaństwo w spotkaniu z religiami świata. Podstawy religiologii, prezentacja najważniejszych religii świata, wyraźnie ukazane różnice, uniwersalizm i wyjątkowy charakter chrześcijaństwa, problem sekt, wybór tekstów źródłowych z komentarzami, Kraków 2002.
Leśniczak R., Mediatyzacja komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego. Refleksje na marginesie kryzysu migracyjnego, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 3, s. 237–246.
Łódzki B., Medialny obraz rzeczywistości, „Studia Socialia Cracoviensia” 2017, nr 1, s. 121–136.
Michalczyk S., Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice 2009, s. 17–33.
Noelle-Neumann E., Spirala milczenia. Opinia publiczna – nasza skóra społeczna, przeł. J. Gilewicz, Poznań 2004.
Przybysz M., Kreowanie wizerunku Kościoła w mediach za pomocą public relations i reklamy, [w:] M. Przybysz, J. Kloch (red.), Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations z zastosowaniem technologii Web 2.0 w Kościele w Polsce, Katowice 2012, s. 11–50.
Przywara P., News a fakt – wokół relacji między medialnym obrazem świata a rzeczywistością, „Komunikacja Społeczna” 2012, nr 1, www.komunikacjaspoleczna.edu.pl.
Religie świata, „Polityka” 2019, dod. „Niezbędnik Inteligenta” nr 3, s. 1–130.
Skreczko A., Rola Kościoła w przeciwdziałaniu manipulacji w mediach, „Studia Teologiczne” 28 (2010), s. 237–254.
Stachowska E., Mediatyzacja religii w Polsce. Wybrane aspekty w kontekście koncepcji S. Hjarvarda, „Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne” 2017, nr 4, s. 41–55.
Szulich-Kałuża J., Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2018, nr 2, s. 69–81.
Toeplitz K.T., Dokąd prowadzą nas media, Warszawa 2006.
Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, red. R.T. Ptaszek, M. Piwowarczyk, Lublin 2012.
Weiler J.H.H., Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielokulturowość?, przeł. W. Michera, Poznań 2003.
Zakrzewski D., Medialny obraz świata i środki go tworzące, „Człowiek w Kulturze” Nr 25 (2015), s. 357–379.
Term 2021/22_L:
None |
Notes
Term 2021/22_L:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: