Diagnostics in special education WNP-PS-DPS-W
1. Brief presentation of assumptions.
2. Definition of the problem
3. Counseling; Specialization and interdisciplinary education are important; Creating the specialties Vocational guidance Wincenty Okoń, L. Bandura, Forms of action; Educational counseling H. Izdebska, Forms of action
4. Advocacy by R. R. Sharma (An introduction to Advocacy Traning Guide); J. Bagder (Typoes of Advocacy), Counseling and counseling, Poradoznawstwo after A. Kargul, Hojnacka-Bezwińska,
5. Terminology for the World Health Organization (impairment, disability, disability, handicap) and selected terms - to make them more precise
6. NORMA - approaches: statistical, socio-clinical, idealistic, theoretical. Norm and pathology in human behavior. Factors inherent in a child - diagnostic and therapeutic activities. Theories - genetic, organic, biological and medical, volitional, multifactorial factors.
7. Types of diagnosis: nosological - qualitative, typological - quantitative;
8. Structures of diagnosis: situational by Roman Ossowski, three stages of the diagnosis process by J. Kostrzewski.
9. Therapy - striving to clarify what is speech therapy, Differentiation, linking and correlating therapies. An exemplary division of the types of therapy (into four levels after T. Millon)
10. Psychoanalysis; Behavioral-cognitive approach, Humanistic-existential, systemic approach.
11. Directiveness of therapy - orders, regulations, advice
12. Differentiating questions: why, in what situations, where and intensity.
13. Related terms, rehabilitation, revalidation, correction.
14. Optimization, individualization, adequacy of therapy selection, multidirectional, w
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
The student knows and understands:
W1: issues related to the nomenclature and classification of diagnostic techniques (K_W01).
W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02),
W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03).
Assessment criteria
Basics of passing the exercises:
- Participation in classes (at least 80%);
- Activity proving the knowledge of the subject literature - W2, W4, U2, U3
Passing the written exam - W1, W2, U2, U3
ndst - less than 60%;
dst– 60% -68%;
dst plus - 69% -77%;
db - 78% -85%;
db plus - 86% -90%;
Bibliography
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.
Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.
Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.
Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11
Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9
Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15
Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357
Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34
Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9
Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25
Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32
Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23
Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29
Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: