(in Polish) Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PPWZ-TPWC-MB
The student will learn the basics of the Theoretical Foundations of Education, as well as practical examples for pedagogical practice.
Exercises will also enable the participant to get to know the complex issues that determine the course of the upbringing process, the existing threats related to its appearance or possible solutions, taking into account the upbringing environment.
During the classes, the issues of values or the issue of humanity and human subjectivity will be discussed, with particular emphasis on its potential in relation to the challenges of the modern world.
An indirect skill that the student will acquire will be a critical analysis of the literature on the subject of the issues discussed in class and other issues that are of interest to this scientific theory.
Term 2022/23_L:
The student will learn the basics of the Theoretical Foundations of Education, as well as practical examples for pedagogical practice. |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
Educational outcomes:
After completing the course, the student should:
In the field of knowledge:
- be able to characterize the theoretical foundations of education and co-occurring relationships with other disciplines or sub-disciplines
-have systematized information on the knowledge of upbringing and important issues related to the discussed issues.
In terms of skills:
The student should
- be able to make a critical analysis in the field of literature and synthesis of elements related to the process of upbringing and other important issues related to the discussed issues.
- indicate the possibilities of applying the theory of education to pedagogical practice, with particular emphasis on the specificity of educational environments
Within the scope of competence:
The student should
- reflect on the surrounding reality in the educational environment;
-show cognitive curiosity in the scope of implemented content and looking for a common denominator with the discussed issues.
Assessment criteria
Final grade from the classes:
The student is assessed continuously, which means that the final grade for the course consists of the following aspects:
-preparing a presentation (substantive content, the ability to present it on the forum of the class group and the ability to answer the teacher and / or other participants) ->0-18pts
- preparation for classes (verified during discussions and/or written work during classes) ->0-6 pts
- presence (one unexcused absence allowed) ->0-8 pts
- written test consisting of three descriptive questions from selected readings ->0-18pts
Final grade
0%-59% - 2.0 rating (from 0 to 29.5 points).
60%-65% - rating 3.0; (from 30 to 32.5 points)
66%-74% - rating 3.5; (from 33 to 37 points)
75%-83% - grade 4; (from 37.5 to 41.5 points)
84%-92% - rating 4.5; (from 42 to 46 points)
93%-100% - 5.0 rating (from 46.5 to 50 points).
Practical placement
not applicable
Bibliography
1. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 25-34 (rozdz. 2: Pojęcie pedagogiki jako nauki).
2. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, s. 313-334 (rozdz. 17: Pseudowychowanie).
3. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 124-142.
4. J. Tarnowski, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „ZNAK” 1991, nr 436 (9), s. 69-78.
5. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998, s. 85-95 (rozdz. 4: cztery filary edukacji).
6. A. M. de Tchorzewski, Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Horyzonty Wychowania” 2020, Tom 19, Nr 50, s. 161-176.
7. J. Wilkin, Znaczenie uniwersytetów w epoce postprawdy, „NAUKA” 1/2020, s. 67-81.
8. Z. Marek, Ojcostwo w wychowaniu, „Horyzonty Wychowania” Tom 21, nr 58 (2022), s. 45-55.
9. L. Marszałek, Nie ma edukacji bez relacji, „Forum Pedagogiczne” Tom 12, nr 2 (2022), s. 275-288.
Term 2022/23_L:
1. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 25-34 (rozdz. 2: Pojęcie pedagogiki jako nauki). 2. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, s. 313-334 (rozdz. 17: Pseudowychowanie). 3. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 124-142. 4. J. Tarnowski, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „ZNAK” 1991, nr 436 (9), s. 69-78. 5. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998, s. 85-95 (rozdz. 4: cztery filary edukacji). 6. A. M. de Tchorzewski, Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Horyzonty Wychowania” 2020, Tom 19, Nr 50, s. 161-176. 7. J. Wilkin, Znaczenie uniwersytetów w epoce postprawdy, „NAUKA” 1/2020, s. 67-81. 8. Z. Marek, Ojcostwo w wychowaniu, „Horyzonty Wychowania” Tom 21, nr 58 (2022), s. 45-55. 9. L. Marszałek, Nie ma edukacji bez relacji, „Forum Pedagogiczne” Tom 12, nr 2 (2022), s. 275-288. |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: