(in Polish) Diagnostyka w pedagogice specjalnej WNP-P-DPS
1. Multi-system diagnosis
2. Like the future - the prenatal period
3. Prenatal - non-invasive
4. Invasive
5. Periods of fetal development
6. Natal period
7. child's health booklet
8. Sensory and motor development according to J. Piaget
9. Symptoms of developmental delay
11. Symptomology of mental retardation
12. School maturity, school maturity
13. Marianne Frosting and David Horne
14. Psychoeducational profile of PEP-R - Spheres of development
15. Individual educational and therapeutic program (IPET)
16. AAPEP Psychoeducational Profile for Youth and Adults -
17. The Developing Movement Method
18. SOZ-D
19. COMPLETE SAZ THERAPY PROGRAM
20. Analysis of the results
21. Behavioral method
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Preliminary Requirements
Course coordinators
Learning outcomes
The student knows and understands:
W1: issues related to the naming and classification of diagnostic techniques (K_W01).
W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02),
W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03).
Assessment criteria
Basics of passing the exercises:
- Participation in classes (at least 80%);
- Activity proving knowledge of the literature on the subject - W2, W4, U2, U3
- Preparation of a paper - W2, W3, U1, U3, K1
Passing the written exam - W1, W2, U2, U3
ndst - below 60%;
dst - 60%-68%;
dst plus - 69%-77%;
db - 78%-85%;
db plus - 86%-90%;
Bibliography
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.
Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.
Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.
Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11
Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9
Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15
Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357
Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34
Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9
Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25
Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32
Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23
Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29
Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22
Notes
Term 2022/23:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: