Literature for Children and Youth Part 2 WH-KON-LitDzieci-L
Course contents:
Origin of children's literature - historical overview; most important writers of literature for children;
"Literature for children" or "Childlish literature” - arguments about the definition, the opinions of scholars (an outline of the problems);
The history of the child and childishness in European society - as a background for the development of literature for the period.
Pedagogical attitudes in different epochs, the main thinkers, more important educators of the century and their influence on the
literature for children (selected topics); the child as a literary theme (historical overview) - An analysis of selected texts from the Polish
and world literature;
The importance of diaries and memoirs;
Fairy tale in culture, literature, and education: the cultural importance of fairy stories, fairy tale symbolism, archetypes. Fairy tale over
the centuries - the transformation of genres of fairy tales (the earliest known fairy tales, fairy tale of the Italian Renaissance, French
stories about fairy godmothers and witches of the seventeenth century; the German fairy tale of the nineteenth century; the activities of
the Brothers Grimm; the Biedermeier fairy tale of J. Ch. Andersen, a fairy tale in England of the Victorian age) - discussion and
analysis of selected texts; Fairy tale in psychology and its therapeutic possibilities - Psychoanalytic concepts of a fairy tale by B. Bettelheim.
Fairy tale teraphy - didactics propositions.
Prose for children: the transformation of genres; the most common genres and types in the nineteenth and twentieth centuries and
their transformation: a novel for girls, a fantastic novel, travel and adventure novel, novel of manners, psychological novel, historical
novel, and others. (analysis of specific examples);
Some specific methods and techniques of animation of children's reading; issue of literary initiation; issues on "canon of reading list" -
selection of texts appropriate to the age of the child;
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Bibliography
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje):
1.Z.Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001;
2.Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004;
3.Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991;
4.Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995;
5.A.Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992;
6.A.Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005;
7.B.Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985;
8.J.Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987;
9.I.Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001;
10.J.Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975;
11.J.Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985;
12.J.Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991;
13.Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000;
14.P.Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963;
15.M.Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005;
16.M.Jonca, Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994;
17.I.Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983;
18.A.Kubale, Dziecko romantyczne: szkice o literaturze, Wrocław 1984;
19.K.Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983;
20.G.Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006;
21.G.Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010
22.G.Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003;
23.G.Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007;
24.J.Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988;
25.J.Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981;
26.A.Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981;
27.J.Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988;
28.J.Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989;
29.Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987;
30.Przeboje edukacji polonistycznej, red. D.Michułka, Wrocław 2001;
31.G.Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974;
32.Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003;
33.Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995;
34.R.Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000;
35.V.Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003;
36.A.Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980;
37.B.Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981;
Literatura podmiotu (niżej - wybrane pozycje; konkretne teksty ustalane na zajęciach z uczestnikami konwersatorium):
1.E.T.A. Hoffman, Dziadek do orzechów;
2.J.Barrie, Piotruś Pan;
3.P.Travers, Mary Poppins;
4.M.Krüger, Karolcia;
5.C.S. Lewis, Lew, czarownica i stara szafa;
6.D.Terakowska, Córka czarownic;
7.L.Alcott, Małe kobietki;
8.J.Gaarder, Świat Zofii;
9.M.Twain, Przygody Tomka Sawyera;
10.A.Domańska, Historia żółtej ciżemki;
11.M.Bond, seria o Misiu Paddingtonie;
12.A. Lindgren Dzieci z Bullerbyn;
13.Sempe, Gościnny, Mikołajek i inne chłopaki (i inne książki z tej serii);
14.Ch. Dickens, David Copperfield;
15.Gaiman, Koralina;
16.Dahl, Matylda;
17.Green, Szukając Alaski;
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: