Philosophical Concepts of Man WF-FI-21-FKC1
The purpose of the course is to acquaint students with the main concepts of man in the history of philosophy. The classes begin with a discussion of the discussion (H. Plessner and M. Scheler), in which the term "philosophical anthropology" has been developed, and then various human concepts are highlighted, emphasizing its various qualities as a human being: dignity, spirituality, awareness, freedom, etc.
(in Polish) E-Learning
Term 2020/21_Z: (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | Term 2019/20_Z: (in Polish) E-Learning |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Term 2020/21_Z: (in Polish) PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | Term 2019/20_Z: (in Polish) nie dotyczy |
Learning outcome code/codes
Type of subject
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE:
The student knows and understands to a greater extent - selected facts, objects and phenomena from the field of philosophical concepts of man and the methods and theories relating to them explaining the complex relationships between them, which are:
• advanced general knowledge of scientific disciplines or
artistic forms creating theoretical foundations
• structured and theoretically founded knowledge of the philosophical concepts of man, covering key issues
• selected issues in the field of advanced knowledge of philosophical concepts of man appropriate for the educational program g
main development trends of philosophical concepts of man
relevant to the education program
1) Student has knowledge of standards establishing and governing structures and social institutions and sources of these standards, their nature, changes and ways to influence human behavior
2) knows the relationship between the main subdyscyplinami philosophical in philosophy of man
3) has ordered knowledge and understands the main lines within blocks of anthropological subdisciplines
4) The general knows the relationship between the evolution of the idea of anthropological and changes in culture and society
5) knows the method of interpretation of philosophical texts in the philosophy of human
SKILLS:
1) aptly defines the concepts of everyday language in terms of the concept of human philosophy and properly designing their own definitions of the terms used in their words
2) listening comprehension oral presentation of ideas and philosophical arguments in terms of the concept of the philosophy of man
3) analyze the philosophical arguments in the concept of human philosophy, identifies their key arguments and assumptions
Competence:
1) He efficiently organizse their own work in the field of philosophical conception of man and critically assesses its severity
2) He has engaged the motivation to participate in social life
Participation in the lecture - 30 hours.
Participation in the exercises - 30 hours.
Prepare for Training: 30 hours.
Preparation of term paper: 25 hours.
Preparation for the test and exam: 35 hours.
Total Hours: 150 [150: 30 (25) = 5]
Number of ECTS: 5
Assessment criteria
a) Description of ECTS
- activity on the e-learning platform (15 hours);
-preparation for classes / work on the e-learning platform (15 hours)
- preparation for the test (15 hours)
b) Conditions of passing the class
The pass mark is to write a test covering the content of the classes on the Moodle platform.
Practical placement
Does not concern
Bibliography
1. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 46-149.
2. H. Plessner, Pytanie o „conditio humana”, Warszawa 1988.
3. Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi, w: tenże, Traktaty teologiczne, tłum. A. Kijewska, R. Bielak, Kęty 2007, s. 113-161.
4. K. Wojtyła, Osoba i podmiot, w: tenże, Osoba i czyn, Lublin 2000, s. 373-414.
5. E. Mounier, Co to jest personalizm?, Warszawa 1960.
6. Giovanni Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, tłum. Z. Nerczuk, M. Olszewski, Warszawa 2010.
7. J. Czerkawski, Chrześcijańskie podstawy godności człowieka (czasy renesansu), w: W. Sajdek (red.), Renesansowy ideał chrześcijanina, Lublin 2006, s. 71-86.
8. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Catel Gandolfo, Kraków 2006, s. 105-121.
9. M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 76-127.
10. Arystoteles, O duszy (księga I, rozdział 1 i 2; księga II, rozdział 1 i 2), tłum. P. Siwek, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 1992, s. 33-49; 68-77.
11. S. Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Antropologia, Lublin 2010, s. 121-177.
12. Tomasz z Akwinu, Summa teologii I, q. 79, a 1-13, w: tenże, Traktat o człowieku, tłum. S. Swieżawski, Kęty 2000, s. 280-342.
13. J. Searle, Dlaczego człowiek i świat pasują do siebie. Umysł jako fenomen biologiczny, w: tenże, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 69-109.
14. Augustyn, Solilokwia, w: tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 2001, s. 239-305.
15. R. Piłat, Samowiedza, w: R. Ziemińska, Przewodnik po epistemologii, Kraków 2013, s. 221-269.
16. Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, w: tenże, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2005, s. 59-92.
17. J. Lacan, Seminarium III Psychozy, Warszawa 2014.
18. R. Legutko, „Ja metefizyczne”, w: tenże, Traktat o wolności, s. 201-236.
19. J. S. Mill, O wolności, Warszawa 1999.
20. J. M. Bocheński, Słownik zabobonów (hasło wolność)
21. Kartezjusz, Namiętności duszy, Kęty 2001.
22. D. von Hildebrand, Serce człowieka, w: tenże, Serce, Poznań 1987, s. 29-93.
23. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006.
24. H. Bradley, Płeć, Warszawa 2008, s. 26-27; 40-47; 77-97.
25. J. Pieper, Śmierć i nieśmiertelność, Paris 1970.
26. Seneka, O życiu szczęśliwym, w: tenże, Dialogi, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001, s. 137-177.
27. W. Tatarkiewicz, Cztery pojęcia szczęścia; Definicja szczęścia; Koleje pojęcia szczęścia, w: tenże, O szczęściu, Warszawa 1985, s. 15-72.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: