Investment processes in the energy sector WB-IS-35-36
subject matter:
Basic definitions, applicable regulations, energy sectors, types of entities and investments, location identification, energy and economic analyzes, expert opinions, permits, concessions, contracts, design works, activity phases.
Moreover:
Construction Law, Administrative Proceedings, Public Procurement Law, Environmental Proceedings, Design Works and obtaining a Construction Permit, Construction, Use Permit, Operation
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Term 2023/24_Z:
None |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Term 2024/25_Z: obligatory | Term 2023/24_Z: obligatory | Term 2022/23_Z: optional with limited choices | Term 2021/22_Z: obligatory |
Preliminary Requirements
Course coordinators
Term 2024/25_Z: | Term 2023/24_Z: | Term 2021/22_Z: | Term 2022/23_Z: |
Learning outcomes
Subject effect 1: the graduate knows and understands at an advanced level - selected facts, objects and phenomena as well as their methods and theories explaining the complex relationships between them, constituting the basic general knowledge in the field of environmental engineering creating theoretical foundations, structured and theoretically founded knowledge covering key issues and selected issues in the field of detailed knowledge related to the investment process in construction, as well as practical applications of this knowledge in the professional activity of an environmental engineer, with particular emphasis on the issues of renewable energy [IS1P_W01]
Subject Learning Outcomes for Skills:
Subject effect 1: the graduate is able to: use his knowledge - formulate and solve complex and unusual engineering problems related to the implementation of the investment process and perform tasks in conditions that are not fully predictable by proper selection of sources and information derived from them (including based on applicable regulations). , standards and guidelines for design, also based on other formal and legal conditions regulating the investment process, in particular in connection with the area of renewable energy) [IS1P_U01]
Subject effect 2: a graduate is able to: when identifying and formulating specifications of engineering tasks (in particular related to renewable energy sources) and solving them, see their systemic and non-technical aspects, including ethical aspects related to the implementation of a complex investment process for industrial buildings, public buildings or occurring in the case of residential buildings [IS1P_U13]
Subject learning outcomes in terms of social competences:
Objective effect 1: the graduate is ready to critically assess his knowledge and the received content related to the analysis of the applicable formal and legal framework for an environmental engineer in the field of the investment process and guidelines for designing and imposing specific obligations on participants of the investment process in construction [IS1P_K01]
Objective effect 2: the graduate is ready to initiate activities for the public interest in terms of responsibility for the correctness of the investment process, in particular in the context of the importance of renewable energy and knowledge of the principles of cooperation with architects and construction engineers in the field of information exchange during the implementation of the investment process [IS1P_K04 ]
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie kolokwium/egzaminu w formie pisemnej, bądź ustnej.
Bibliography
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: