Energy efficiency in the economy WB-IS-23-33-C
Basic concepts and definitions, including the definition of energy efficiency, primary energy and final energy
Legislation:
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności energetycznej. Dz.U. 2011 Nr 94 poz.551.
Ustawa z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej. Dziennik Ustaw RP. Poz. 831, Warszawa 2016.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne.
Ustawa o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 roku wraz ze zmianami
Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę̨ Rady 93/76/EWG.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca Dyrektywę̨ 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 21.12.2018, L.328/210-228.
Dyrektywa 2004/8/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku w sprawie promowania wysokosprawnej kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym.
European Commission, The Energy Package. Brussels 10.01.2007.
Energy audits,
Calculation of energy efficiency
National Plan for Energy and Climate for 2021-2030 - Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021 -2030
Term 2021/22_Z:
None |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Term 2020/21_Z: obligatory | Term 2021/22_Z: obligatory | Term 2022/23_Z: optional with limited choices |
Course coordinators
Term 2020/21_Z: | Term 2022/23_Z: | Term 2021/22_Z: |
Learning outcomes
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska [IS1P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego [IS1P_U01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową); samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, związane z aktualizacją wiedzy na temat efektywnego wykorzystania energii w obiektach budowlanych oraz w zakresie strategicznych założeń dotyczących odpowiedzialnego projektowania w zakresie zużycia energii, nakreślanych w charakterze założeń strategicznych w skali kraju [IS1P_U10]
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich w zakresie poprawy efektywności energetycznej w obiektach budowlanych [IS1P_U14]
Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania, w szczególności w kontekście obowiązujących obecnie norm, aktualnych wytycznych do projektowania i pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych, a także nadchodzących zmian i umiejętności odniesienia się do nich w kontekście projektowania przyszłych obiektów budowlanych wraz z instalacjami budowlanymi i urządzeniami technicznymi stanowiącymi funkcjonalną całość w odniesieniu do powyższego obiektu i wpływającymi na zużycie energii w danym obiekcie budowlanym [IS1P_U15]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania [IS1P_K01]
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego, jak również samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, związane z aktualizacją wiedzy na temat efektywnego wykorzystania energii w obiektach budowlanych oraz w zakresie strategicznych założeń dotyczących odpowiedzialnego projektowania w zakresie zużycia energii, nakreślanych w charakterze założeń strategicznych w skali kraju, a także przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich w zakresie poprawy efektywności energetycznej w obiektach budowlanych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego, jak również samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, związane z aktualizacją wiedzy na temat efektywnego wykorzystania energii w obiektach budowlanych oraz w zakresie strategicznych założeń dotyczących odpowiedzialnego projektowania w zakresie zużycia energii, nakreślanych w charakterze założeń strategicznych w skali kraju, a także przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich w zakresie poprawy efektywności energetycznej w obiektach budowlanych
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego, jak również samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, związane z aktualizacją wiedzy na temat efektywnego wykorzystania energii w obiektach budowlanych oraz w zakresie strategicznych założeń dotyczących odpowiedzialnego projektowania w zakresie zużycia energii, nakreślanych w charakterze założeń strategicznych w skali kraju, a także przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich w zakresie poprawy efektywności energetycznej w obiektach budowlanych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego, jak również samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, związane z aktualizacją wiedzy na temat efektywnego wykorzystania energii w obiektach budowlanych oraz w zakresie strategicznych założeń dotyczących odpowiedzialnego projektowania w zakresie zużycia energii, nakreślanych w charakterze założeń strategicznych w skali kraju, a także przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich w zakresie poprawy efektywności energetycznej w obiektach budowlanych
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Wykład: zaliczenie w formie pisemnej (test, opisowy lub w formie zadaniowej), po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia
do egzaminu/zaliczenia.
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie
wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz
wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad
połowy możliwych do uzyskania punktów.
Możliwe są testy cząstkowe w trakcie semestru. Test zostaje zaliczony w przypadku uzyskania co najmniej połowy maksymalnej możliwej
do uzyskania liczby punktów. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich testów.
Ćwiczenia:
Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z
rozwiązywanymi zadaniami.
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są
inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: