Energy efficiency in the economy WB-IS-23-33
Basic concepts and definitions, including the definition of energy efficiency, primary energy and final energy
Legislation:
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o efektywności energetycznej. Dz.U. 2011 Nr 94 poz.551.
Ustawa z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej. Dziennik Ustaw RP. Poz. 831, Warszawa 2016.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne.
Ustawa o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 roku wraz ze zmianami
Dyrektywa 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz uchylająca dyrektywę̨ Rady 93/76/EWG.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca Dyrektywę̨ 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 21.12.2018, L.328/210-228.
Dyrektywa 2004/8/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku w sprawie promowania wysokosprawnej kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym.
European Commission, The Energy Package. Brussels 10.01.2007.
Energy audits.
Calculation of energy efficiency.
Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021 -2030 - National Plan for Energy and Climate for 2021-2030.
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
(in Polish) E-Learning
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Subject level
Learning outcome code/codes
Type of subject
Term 2020/21_Z: obligatory | Term 2021/22_Z: obligatory | Term 2022/23_Z: optional with limited choices |
Course coordinators
Term 2020/21_Z: | Term 2022/23_Z: | Term 2021/22_Z: |
Learning outcomes
Subject learning outcomes in terms of knowledge:
Subject effect 1: the graduate knows and understands: at an advanced level - selected facts, objects and phenomena as well as their methods and theories explaining the complex relationships between them, regarding energy efficiency, constituting the basic general knowledge in the field of efficient energy use in the economy and translated into design individual buildings, creating theoretical foundations, structured and theoretically founded knowledge covering key issues and selected issues in the field of detailed knowledge related to efficient energy use, as well as practical application of this knowledge in the professional activity of an environmental engineer [IS1P_W01]
Subject Learning Outcomes for Skills:
Subject effect 1: the graduate is able to: use their knowledge - formulate and solve complex and unusual problems related to ensuring adequate energy efficiency of buildings and perform tasks in conditions that are not fully predictable (based on e.g. preliminary design assumptions or existing design documentation) by proper selection of sources and information derived from them, including applicable regulations on energy efficiency, standards and guidelines for designing and engineering software [IS1P_U01]
Subject learning outcomes in terms of social competences:
Subject effect 1: the graduate is ready to: critically evaluate the knowledge and content received, including the analysis of formal and legal conditions in the work of an environmental engineer related to energy efficiency, applicable standards and guidelines for design [IS1P_K01]
Assessment criteria
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, dotyczące efektywności energetycznej stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu efektywnego wykorzystania energii w gospodarce oraz w przełożeniu na projektowanie poszczególnych obiektów budowlanych, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z efektywnym wykorzystaniem energii, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z zapewnieniem odpowiedniej efektywności energetycznej obiektów budowlanych oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (w oparciu np. o wstępne założenia do projektowania lub istniejącą dokumentację projektową) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym obowiązujących przepisów w zakresie efektywności energetycznej, norm i wytycznych do projektowania oraz oprogramowania inżynierskiego
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym analizy uwarunkowań formalno-prawnych w pracy inżyniera środowiska związanych z efektywnością energetyczną, obowiązujących norm i wytycznych do projektowania
Wykład: zaliczenie w formie pisemnej (test, opisowy lub w formie zadaniowej), po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu/zaliczenia.
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Możliwe są testy cząstkowe w trakcie semestru. Test zostaje zaliczony w przypadku uzyskania co najmniej połowy maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich testów.
Ćwiczenia:
Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen
wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Notes
Term 2021/22_Z:
None |
Term 2022/23_Z:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: