Pedagogika przedszkolna WNP-PPW-PPW
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i historią pedagogiki przedszkolnej, koncepcjami wychowania przedszkolnego i jego organizacją.
Celem przedmiotu jest doskonalenie .umiejętności wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
EK-1 student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego, wymienia i rozróżnia koncepcje wychowania przedszkolnego. Zna organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. 
EK-2 student wymienia wyzwania, zadania i
funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, posiada wiedzę z zakresu wykorzystania metod i roli zabawy w edukacji przedszkolnej.
EK-3 student opisuje kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego i formy jego współpracy z rodzicami  oraz środowiskiem lokalnym, zna współczesne problemy i potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym.
EK-4 student posiada podstawową wiedzę na temat adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym, planowania pracy pedagogicznej.
Umiejętności:
EK-5 - wykorzystuje  i  integruje  wiedzę  teoretyczną  z  zakresu  pedagogiki przedszkolnej,  w celu dokonania analizy  i  interpretacji  problemów  edukacyjnych,  wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych,
EK-6 aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi, planuje pracę pedagogiczną z odpowiednim doborem metod korzystając z
różnych źródeł i nowoczesnych technologii informacyjnych.
Kompetencji społecznych:
EK-7 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Posiada uporządkowany system wartości. Jest otwarty na aktywne i nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Kryteria oceniania
Opis składowych oceny końcowej 
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność nieobowiązkowa na wykładzie; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń;
2. egzamin ustny 
Ocena końcowa 
Egzamin ustny – 30 pkt 
30-27 – ocena 5,0
26-24 – ocena 4,5
23-21– ocena 4,0
20-18 – ocena 3,5
17-15 - ocena 3,0
14 i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Obowiązkowa:
Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2005. 
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
Uzupełniająca:
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Klim - Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.
Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.
Żytko M., Edukacja w dialogu, Warszawa 2021.
| W cyklu 2023/24_Z: Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021. | W cyklu 2024/25_Z: Obowiązkowa: | 
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: