Plastyczna ekspresja twórcza WNP-PPW-PETC
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z plastyczną ekspresją twórczą jako naturalnym przejawem aktywności plastycznej dziecka/ucznia, potrzebą wyrażania osobistych myśli i przeżyć oraz jako śladem kultury materialnej - dziełem.
Ponadto, celem zajęć ćwiczeniowych jest rozwijanie umiejętności wykorzystywania ekspresyjnych działań plastycznych w pracy z dzieckiem/uczniem poprzez dostarczanie bodźców wizualnych, słuchowych, dotykowych oddziałujących na wyobraźnię i sferę uczuciowo-intelektualną wychowanka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 90 godzin [90: 30(25)=3], 3 ECTS
- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin
- przygotowanie do kolokwium tzw. "wejściówki": 8 godzin
- przygotowanie do kolokwium końcowo-semestralnego: 20 godzin
- opracowanie zajęć praktycznych inspirowanych profesjonalną sztuką plastyczną: 30 godzin;
- konsultacje: 2 godziny. | W cyklu 2023/24_L: 90 godzin [90: 30(25)=3], 3 ECTS
- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin
- opracowanie zajęć praktycznych inspirowanych dziełami sztuki o charakterze ekspresyjnym: 50 godzin;
- przeprowadzenie zajęć praktycznych o charakterze ekspresyjnym z przygotowaniem i realizacją ekspozycji wytworów: 8 godzin;
- konsultacje: 2 godziny. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu plastycznej ekspresji twórczej oraz styl prowadzenia działań ekspresyjnych w obszarze plastyki.
Umiejętności:
- Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej i organizować przestrzeń wystawową.
Kompetencje społeczne:
- Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych oraz do wykazywania wrażliwości artystycznej w pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie ekspresjonistyczny i abstrakcyjny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;
- na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny i impresjonistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;
- na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych, zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej oraz ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;
- na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych. Zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej odwołując się do bodźców wizualnych i środków formalnych oraz zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych;
- na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie etymologię słowa "ekspresja" oraz jego różne znaczenia, odwołując się do zagadnienia twórczości i sztuk wizualnych. Zna i rozumie różne rodzaje plastycznej ekspresji twórczej odwołując się do bodźców słuchowych, wizualnych oraz środków formalnych. Zna i rozumie ekspresjonistyczny, abstrakcyjny, impresjonistyczny i realistyczny styl prowadzenia działań ekspresyjnych, porównując ich stosowne przykłady.
Umiejętności:
- na ocenę 3,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i organizować przestrzeń wystawową;
- na ocenę 3,5 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu twórczej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową;
- na ocenę 4,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową;
- na ocenę 4,5 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując właściwe środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej i inspirowanej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej oraz potrafi organizować przestrzeń wystawową;
- na ocenę 5,0 - Student potrafi projektować i organizować zajęcia w zakresie plastycznej ekspresji twórczej inspirując się twórczością wybitnych artystów oraz dobierając i modyfikując różnorodne, oryginalne środki i pomoce dydaktyczne. Ponadto potrafi prowadzić zajęcia z zakresu naturalnej i inspirowanej ekspresji plastycznej z wykorzystaniem świadomego ruchu i aktywności polisensorycznej - potrafi modyfikować ich treści i formułować wnioski z ich prowadzenia. Ponadto, potrafi organizować przestrzeń wystawową.
Kompetencje społeczne:
- na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych oraz do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej;
na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania oraz jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami;
- na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami;
- na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami. Inspirując się sztuką plastyczną, wykazuje gotowość do prezentowania świadomej postawy twórczej.
- na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia ekspresji twórczej w działaniach plastycznych wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wykazywania wrażliwości estetycznej w pracy pedagogicznej operując świadomie emocjami i przeżyciami. Ponadto, inspirując się sztuką plastyczną jest gotów do zaciekawiania odbiorcy zajęć.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach dydaktycznych;
2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych;
3. czynny udział w organizowaniu przestrzeni wystawowej;
4. przygotowanie merytoryczne i techniczne do ćwiczeń;
5. zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć inspirowanych twórczością wybitnego artysty.
Zaznacza się, iż:
niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania technicznego (w przypadku wskazanej potrzeby) oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień.
Literatura
1. Chowaniak J., Molenda J.: "Dziecko w świecie ekspresji plastycznej - wykorzystanie twórczych technik plastycznych", UŚ, Katowice 2014.
2. Dymara B.(red.): "Dziecko w świecie sztuki", Impuls, Kraków 1996.
3. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki", Nowa Era, Warszawa 2015.
4. Dziamska D.: "Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki", Nowa Era 2015.
5. Ingarden R.: "Przeżycie-dzieło-wartość", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.
6. Michalec K.: "Malujemy palcami", "Żak", Warszawa 2011.
7. Pielasińska W.: "Ekspresja - wartość i potrzeba", WSiP, Warszawa 1983.
8. Read H.: "Wychowanie przez sztukę", Ossolineum, Wrocław 1976.
9. Read H.: "O pochodzeniu formy w sztuce", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.
10. Trojanowska-Kaczmarska A.: "Dziecko i twórczość", WSiP, Warszawa 1983.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
W cyklu 2023/24_L:
Stosowanie się do zasad użytkowania przestrzeni pracowni zajęć artystycznych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: