Metody wspomagające rozwój dziecka WNP-PPW-MWC
Wybrane sposoby wspomagania rozwoju dziecka w obszarze motoryki, percepcji słuchowej i wzrokowej oraz umiejętności narracyjnych - projektowanie ćwiczeń
Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju dziecka, m.in. Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, System Percepcyjno-motoryczny Kepharta, Metoda M.Frostig i D. Horne'a, Trening relaksacyjny Jackobsona, Choreoterapia, Muzykoterapia, Drama, Animaloterapia, Program aktywności M. i Ch. Knillów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie:
PPW_W07 zna i rozumie w pogłębionym stopniu zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz założenia teoretyczne i metodyczne wybranych metod wspomagania ich rozwoju
PPW_U13potrafi świadomie i skutecznie wykorzystywać informacje uzyskane na temat dziecka od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców w celu programowania działań wspierających proces nauczania i wychowania.
PPW_K05 jest zdolny do porozumiewania się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, a także do dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i w klasie szkolnej oraz poza nimi.
Kryteria oceniania
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu warsztatu instruktażowego (część teoretyczna i praktyczna) prezentującego wybraną metodę wspomagania rozwoju dziecka
Kryteria oceny:
zgodność treści warsztatu z tematem (0-2p.), omówienie podstaw teoretycznych metody z wykorzystaniem literatury (0-2p.), uzasadnienie efektywności metody w świetle badań naukowych (0-2p.), omówienie wymagań technicznych i zaplecza metodycznego(0-2p.), omówienie kroków metodycznych z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych (0-2p.) , prezentacja ćwiczeń praktycznych(0-2p.), struktura warsztatu (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30h
Przygotowanie projektu 30 h
Sumaryczna liczba punktów 3 ECTS
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bogdanowicz M.(2004), Metoda Dobrego Startu, Warszawa.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M.(1994), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa.
Emiluta-Rozya D.(2006), Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.
Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J.(2008),Animaloterapia. Program Przedszkolnego Klubu Animals "Cztery łapy". IMPULS, Kraków.
Frostig M., Horne D. (1989), Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, Warszawa.
Gładyszewska-Cylulko J.(2007), Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Kraków.
Kephart N.C.(1970), Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, Warszawa.
Knill M., Knill Ch.(2006). Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Wydawnictwo KOMPENDIUM, Warszawa.
Stachyra K. (2009), Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki, Lublin.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Kod do MS TEAMS vm7kqtj |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: